Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Vad var det som gick sönder vid de olika tillfällena? Hylsan, eller något annat? Det är ju en billig försäkring att ta det säkra före det osäkra, men jag har ändå lite svårt att förstå hur det skulle vara ett problem Som någon annan uttryckte det i en tråd om vinkelväxlar så är det ju betydligt större krafter i spel om några av hjulen spinner loss och sedan tvärt återfår fästet. På bromsrullarna får man säga det är förhållandevis mjuka ansättningar av krafter. Med tändningen av saknar haldex strömförsörjning och den mekaniska pumpningen på äldre versioner är vad jag förstår som bäst blygsam (om ens något tryck kan byggas upp med tändningen av, bypassventiler osv).

Men det är inga argument mot dina erfarenheter utan en allmän fundering. Har en bil med gen III som fått gå på rullarna alla gånger jag besiktat den, men medger jag ändå är liiiite orolig i hjärtat varje gång och lyssnar efter knak.
Den mekaniska pumpningen är den primära i alla Haldexkopplingar av generation I till III. Från gen IV finns enbart elektrisk pumpning.
Om den mekaniska pumpen pumpar med dumpventilen öppen händer inget. Kanske var det så att bilarna före angivna årsmodeller hade dumpventiler som stod stängda när bilen inte var igång? Och var bilen igång stängdes de om det slirade, vilket det ser ut att göra när en axel står på bromsrullarna.
Annars är väl det största problemet med fyrhjulsdrift som inte kan kopplas ur att bilen skuttar av rullarna, när den andra axeln också drivs.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]