Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som rubriken tyder så lider vår V70 av huggande styrservo. Det finns ett smärre läckage vid slangen till servobehållaren, men enbart så det fuktar med tiden. Alltså tror jag inte det kan orsaka detta. Och det läckaget fanns en tid innan problemet uppdagades. Det började med att jag upptäckte att oljenivån var väldigt låg, så jag fyllde upp. Och efter detta fortsätter den att rycka/hugga. Jag har rattat otaliga gånger fram och tillbaka utan någon skillnad, därav tror jag inte på luft.

Sambon menar på att problemet blir värre när det är kallt, och mindre när det är mildgrader. Hur nu detta skulle kunna påverka funktionen?
Jag har inte bytt olja helt, men tänkte ta det som ett första steg. Jag tänker om det är fukt/vatten/smuts i oljan så kan ju minusgraderna påverka funktionen.

Jag skulle vilja veta bästa metoden för att byta ALL olja? Även det som ligger i styrsnäcka/ledningar, annars får jag ju inte bort ev. smuts.
Vidare är jag naturligtvis öppen för alla tänkbara fel som kan orsaka detta.
Inte leden på rattstången som behöver smörjas då?
Knuten som föregånede tipsar om är mycket troligt.
Ingen personlig erfarenhet av detta, men jag har hört en del.

Bilar som körs i extremt mycket salt, typ kusten (eller Örebro-län) kan visst få knuten full i smuts, så man får högtryckstvätta först och smörja sen.
Byta knut i vissa fall.

Du har också ett rör i oljebehållaren för att styra flödet från returen som lossnar ibland.
Då skummar oljan i behållaren.

Hugger det pga skum eller luft, brukar det låta.
Alltså kavetera någonstans.

Men detta har jag läst på forum och hört talats ibland mig liksinnade Volvonördar.
Inga egna erfarenheter av knuten eller röret.
Tack för feedback! :D Tog till mig av informationen och se på fan så var det så enkelt som att smörja knuten. Nu är styrningen återigen som den var tidigare. Jag hade inte en tanke på knuten faktiskt, men man lär sig något nytt hela tiden.

Jag började kolla på ny styrväxel och hej & hå, nypris på strax över 8 papp :shock: Så ingen blir gladare än jag när felen ibland är så enkelt fixat :D
Att nå knuten på ett "smidigt" vis är omöjligt då den sitter precis vid torpedväggen, under bromsvätskebehållaren/bromsservo. Men du tar den enklast uppifrån, och får knöla in en burk/flaska med lämpligt smörjmedel (gärna liten behållare, då det är trångt) Jag gick in under/imellan luftburken och abs enheten och så vidare mot torpedväggen. Snärta och smidiga armar/händer är att rekommendera, det är trångt :lol:

Jag använde WD-40, just för att få snabb smörjning och rengörande effekt. Kommer om några veckor tillföra mer trögflytande olja som stannar kvar lite längre, då vi alla vet att WD-40 och liknande inte har någon långvarig smörjeffekt.

Jag bad min bättre hälft att sätta sig i bilen, starta motor och ratta fulla rattutslag åt båda håll några gånger samtidigt som jag attackerade knuten med mitt smörjmedel. Detta hjälper till att rengöra då du tillför medel samtidigt som knuten snurrar, så rinner smutsen bort.

Skall även finnas en knut inne i kupén över pedalstället. Denna har jag gjort inte något åt på min då jag inte tror att den ställer till några problem. Den sitter i en väl skyddad miljö.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]