Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fides
Jag håller på att bli tokig nu...

Jag får ca. 5v på signal kabeln från LMM (Stift 4) med motorn igång, mäter jag på signaljord mot chassi jord ca. 11V.
Värt att nämna så har jag dragit helt separata kablar från ECM till LMM för att utesluta kortis, och ja, 4de LMM jag provar.

Kollar jag vida så får jag ett värde på 1024kg/h på tomgång vilket borgar för att något är knas.

Jag hittade dock igår att signalkabeln kvar 16.4v vilket jag tänkte tyder på att laddningsrelät är kass, bytte detta mot en V70NT5 2000 jag har ståendes, resultat blev förvisso mer normala 14.4v men nu får jag även felkod
CEM-DD21 LIN-buss 2 Signal saknas
CEM-DD30 Kommunikation med ACM-styrenhet Signal saknas
CEM-DD20 LIN-buss 2 Kommunikationsfel
Den felkod jag har på LMM är alltså ECM-121C..

Någon vänlig själ som skulle hjälpa en förtvivlad man? MAP/MAT givaren är bytt..

Tack på förhand
av MickeM
En 2000 och en 2006av v70n är inte kompatibla med generatorn.
Efter 2005 talar den elektroniskt med cem via LIN.
Före 2005 en mer analog signal för laddlampan.
av fides
MickeM skrev:En 2000 och en 2006av v70n är inte kompatibla med generatorn.
Tack för utförligt svar :)
Det förklarar varför den varnar för allt möjligt plötsligt trots att den laddar fint..

Du har ingen ide om varför jag får så sjukt hög signal från LMM när du ändå håller på?

Tack
av fides
MickeM skrev:En 2000 och en 2006av v70n är inte kompatibla med generatorn.
Efter lite funderande så blir jag faktiskt lite osäker på ovan, kan de va så att du tror att dotatorbilen är första generationens V70? Eftersom att det är en 00a..

Generatorn ser identisk ut samt laddningsrelät är även detta identiskt och passade finfint.. Tänker att båda bilarna har Me7 med tillfäljande Canbus system..

MEN, hoppas jag har fel nu :shock: ??:-/
av MickeM
Det spelar ingen roll om det är en v70I eller V70N om den är före 2005.
2005 uppdaterades elektroniken betydligt, och det mesta är inte bakåtkompatibelt.
Generatorn tex.
Jag tror iofs att det skiljer på laddregulatorn och ijte stomme och lindningar osv.
Regulatorn har nu blivit en enklare form av "slavmodul" med LIN kontakt med CEM.
Inte analog signal som före 2005.

Kolla regulatorerna och generatorer på bildels-saiter så ser du "tom 2004" och "from 2005".
av fides
MickeM skrev:Det spelar ingen roll om det är en v70I eller V70N om den är före 2005.
2005 uppdaterades elektroniken betydligt, och det mesta är inte bakåtkompatibelt.
Generatorn tex.
Jag tror iofs att det skiljer på laddregulatorn och ijte stomme och lindningar osv.
Regulatorn har nu blivit en enklare form av "slavmodul" med LIN kontakt med CEM.
Inte analog signal som före 2005.

Kolla regulatorerna och generatorer på bildels-saiter så ser du "tom 2004" och "from 2005".
Du har helt rätt, jag bytte tillbaka igår till den gamla, felkoden borda direkt.. Tack :)

Däremot fortfarande knas med för hög signal på LMM, har uteslutit det mesta nu förutom att det helt enkelt är överslag i styrenheten.. Jag mäter tex. nästan 11V mellan signaljord och chassi jord.

PRovade att dra en extra kabel mellan signaljord (stift 3 från LMM) direkt till samma jordpunkt som ECM använder, det gjorde nästan susen, felkoden blev istället för låg signal..

Kollat alla kablar, alla stift, ja.. ALLT från LMM till ECM, den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att det är överslag i ECM..

Några andra idéer mottages tacksamt
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]