Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Ja det finns bara ett heljusrelä. Om det inte är fel på spaken är en annan möjlighet att det är fel på LSM (Light Switch Module, ljusomkopplaren). Om bilen inte känner att du har LSM i läge kl 12 utan istället tror att den är i läge kl 9 kommer den bara att ge dig ljustuta, inte möjlighet att slå på helljus permanent.
Det kan mycket väl vara detta.
Ser ut som det kan vara värt att gå igenom lite lödningar på kortet.
Tack som tusan för tipset.
:)
Vågar ju inte garantera att jag har rätt men fel på LSM är ett rimligt alternativ om det inte är spaken.

Tyvärr är det ju lite svårt att direkt testa LSM på en bil konfigurerad för den svenska marknaden, med halvljus på även i läge 0. Jag har numera mina bilar programmerade så att allt ljus är avslaget i läge 0. Det blir lite enklare då. :-)

En partiell test kan göras genom att prova P-ljusläget. Om det läget inte funkar som det skall vet du med säkerhet att LSM är paj. Om det läget funkar som det skall vet man inte riktigt. Det kan fortfarande vara fel på just den inställning som innebär strålkastare på (kl 12).
Tråkigt att felet inte låg i spaken.
Volvo som bytte min spak på garantin sa att de var den, om de bytte något mer vet jag inte.
Lämnade in bilen och ingen kostnad eller faktura.

Lennart
Lennart! Det är inte sällan just spaken det är fel på när det inte går att slå på helljuset permanent. Har själv bytt spaken på min V70 -02 av det skälet och troligen var det också bara spakbyte som erfordrades i ditt fall. Men det kan förstås finnas andra felorsaker också och det är kanske en sådan som turbokiel drabbats av.
Jag har haft problem med att blinkersen inte funkade.
Då satt problemet i spaken för torkaren. Troligtvis nått överslag av smuts som samlats. Prova ta bort den kolla om det blir nån skillnad.
/Calle
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]