Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
Hej!

Startade bilen i morse på uppfarten för att den skulle värmas upp, var -4 grader ute. Men bilen dog efter ca 10 min, sen lyckades jag inte få igång den. Provade igen med startkablar eftersom jag tyckte startmotorn lät ngt trött vid start, men det hjälpte ej. Bränslelampan lös men det skulle vara 180 km kvar enligt displayen. Så:
1. Kan det orsakas av för låg bränslemängd/fel indikering och att bilen stod på lutande underlag?
2. Om det nu beror på för lite bränsle och luft i systemet, krävs det boxering då för att driva ut luften?
3. Kan det vara någon form av ispropp? Var i så fall?
4. Andra tips på felsökning?

// Jim
av mattsson81
Om det lutade mycket så kan det nog gått torrs med så lite i tanken
slå på 10liter
ha tändningen på i 60sekunder vrid av å på några gånger så pumpar den själv fram soppan
man brukar höra när det blir tryck i systemet igen
av MickeM
För lite bränsle.

Diesel och be sinaredrabbas av samma sak.
Lärdomen är attinte haså lite bränsle.

Men bara tändning på, gör att pumpen går nån sekund och sen väntar. 60sekgör ingen nytta.
Slå av när pumpen stannat, och påtill pumpen satnnar igen, tills den får tryck.
Du kan behöva fylla bränsle eller dra den vågrätt.

Dieselnmotorn i sig ska vara självluftande mot vad gamla tiders dieslar var, men är trögare efter torsk än vad bensindito är.
MickeM skrev:För lite bränsle.

Men bara tändning på, gör att pumpen går nån sekund och sen väntar. 60sekgör ingen nytta.

Dieselnmotorn i sig ska vara självluftande mot vad gamla tiders dieslar var, men är trögare efter torsk än vad bensindito är.
I instruktionsboken till Volvo V70 2006 står det följande:

Bränslestopp

Inga speciella åtgärder behövs efter ett
bränslestopp. Bränslesystemet avluftas
automatiskt om man låter tändningen stå i
läge II under ca 60 sekunder innan startförsök
påbörjas.

Har ju själv en V70 2,4 D 2006, men har aldrig kört bränslestopp på den. Däremot sprack plötsligt huset som bränslefiltret sitter i. Motorn tvärdog och när jag provade starta den pissade det diesel under bilen. Blev bärgning till närmaste Volvoverkstad som bytte huset och bränslefiltret. Sedan dess har bilen rullat problemfritt. Bilen är fullservad på Volvo och har strax rullat 33000 mil!
av mattsson81
60 sekunder är nog som Mickem säger lite länge. vissa går 10sekunder andra 30
men det står faktiskt 60 i instruktions boken så nåt där emellan
av jimjim
RonniePersson skrev:

Bränslestopp

automatiskt om man låter tändningen stå iu
påbörjas.

Har ju själv en V70 2,4 D 2006, men har aldrig kört bränslestopp på den. Däremot sprack plötsligt huset som bränslefiltret sitter i. Motorn tvärdog och när jag provade starta den pissade det diesel under bilen. Blev bärgning till närmaste Volvoverkstad som bytte huset och bränslefiltret. Sedan dess har bilen rullat problemfritt. Bilen är fullservad på Volvo och har strax rullat 33000 mil![/

Var det pga kyla som behållsren sprack? Eller bara åldern?
// Jim
jimjim skrev:
RonniePersson skrev:

Bränslestopp

automatiskt om man låter tändningen stå iu
påbörjas.

Har ju själv en V70 2,4 D 2006, men har aldrig kört bränslestopp på den. Däremot sprack plötsligt huset som bränslefiltret sitter i. Motorn tvärdog och när jag provade starta den pissade det diesel under bilen. Blev bärgning till närmaste Volvoverkstad som bytte huset och bränslefiltret. Sedan dess har bilen rullat problemfritt. Bilen är fullservad på Volvo och har strax rullat 33000 mil![/

Var det pga kyla som behållsren sprack? Eller bara åldern?
// Jim
Detta hände i slutet på juni 2017, när jag var i Göteborg. Jag åkte runt och kikade i Göteborg bara, och när jag stannade bakom en buss på Rosedalsgatan i Björkekärr dog plötsligt bara motorn. Öppnade huven, men såg inget fel. Kände då att det luktade diesel kring bilen, kikade under och såg då att det droppade kraftigt under bilen vid baksätet ungefär. Eftersom jag har avtal med Falk om bärgning, ringde jag dit och efter ca 30 minuter kom det en bärgare som tog bilen till Bilia i Sävedalen. Kom in med bilen runt kl 15.30, och de konstaterade snabbt att huset som bränslefiltret sitter i spruckit. Detta kostade ca 4500 kr att få bytt. Eftersom bilen är fullservad på Helmia i Värmland där jag bor sedan den var ny, kontaktade jag dem. Jag påpekade att bränslefiltret var bytt vid senaste servicen i oktober 2016, och man har garanti på utfört arbete. Därför fick jag hela summan återbetald av Helmia! All heder åt dem! Semester blev räddad ekonomiskt. Är även tacksam till Bilia Sävedalen som lånade ut en Renault Clio utan kostnad över natten så jag kunde köra till campingplatsen i Lerum där jag hade husvagnen uppställd.

Mvh Ronnie
av jimjim
Det löste sig idag. Tankade bilen med 10 liter diesel. Vred nyckeln till läge 2 och sedan till noll några gånger. Fick använda startkablar eftersom jag tömt batteriet vid tidigare startförsök. Tack för hjälpen!

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]