Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har precis gjort ett tappert försök att göra en bra bilaffär, bara haft körkort 1 år och kan inte så mycket om bilar. Men hade en Volvo V70 -99 som jag frågat lite om här tidigare och fick superbrahjälp. Både vid rep. och försäljning. :-)

Iallafall, jag har köpt en V70N -01, 2,4T automatväxlad, 198 hk. Gått 27700 mil och full servicebok med stämplar från "riktig" verkstad, avtagbar dragkrok, tonade rutor och snygga 18" fälgar. Väldigt fint skick om du frågar mig 'overall. 'Förra ägaren hade haft den i två år och köpt av den sin granne. Bes. till 2019-02-29 och skattad till maj. Prutade ner den till 16500 kr från 19000 kr, så jag kände mig nöjd.

Insåg nu att kamremmen och pump är bytt 2009-01 vid 16t mil, dvs. det har gått 9 år sen den byttes (intervall är 16t mil/8år?) och jag trodde det var lugnt när jag köpte den. För nästa gång skulle vara vid 32t mil.
1. Bör jag byta omdelbart?

Sedan undrar jag lite annat.
2. Ska man göra någon koll på bilen?
Har en bilmekanikerbekant som gör svartjobb åt mig som jag litar på som jag lämnar över allt åt. Tänker tex. på växellådsoljan?

Funderar även kring några miljökontrollvärden från senaste bes. som gjordes 2017-12-28.

CO 2500 varv: 0,1 (0,3) - CO: 0,0 (0,5)
Lambda 1,04 (0,96-1,04) - HC 36 (100)

Tittar jag lite bakåt på äldre bes.papper är värdena lite lägre.
3. Indikerar detta att det är dags för mer rep?

4. Bonusfråga: Har jag gjort ett dåligt köp? Vad kunde jag gjort bättre, förutom att titta noggrannare i serviceboken? :mrgreen:

Vänligen
1. Det är 16000 och 10 år på kamremmen. Du kan alltså lugnt vänta till nästa år med att göra det.
2. Spola växellådan är alltid en bra idé om det inte gjorts tidigare.
3. Nej, inte nödvändigtvis.
4. Det vet du inte förrän om ett par år som alltid med begagnade bilar :)
Angående avgasvärderna så kan det lite höga lamdavärdet indikera läckage på avgassystemet någonstans. Hörs inget läckage så gör ingenting förrän den ev inte passerar besiktningen.

Allmän service och en extra översyn gör alltid jag vid nyköp.
Tex spola växellådan är bra idé.

Böj lite på alla drivknutsdamasker och syna efter sprickor. Byte INNAN don går sönder sparar pengar och möda

Se till alla avgasrör upphängningar, som gärna rostar av, och får röret att hänga snett med onödig påfrestning.
Upphängningar finns som påskruvade reservdelar billigt.
Behöver alltså inte svetsas.

En flaska rostskydd på spray på utsatta ytor med lite stålborstning först, samt fixa alla stenskott, och annan ev rost i lacken.
Små rostfläckar blir stora.
Rost under bilen av betydelse är extremt ovanligt, men art lägga skydd på "såren" känns bra.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]