Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
Hej!

Jag har läst lite om olika sätt att testa om vevhusventilationen är igensatt, nu har jag tänkt att byta allt till sommaren, men tänkte kolla nu så att inget är akut. Det verkar vara lite olika bud vad gäller t.ex. latex-handske-på-oljepåfyllningen-testet om man tittar på turbo vs. icke-turbo. När det ska vara vakuum, om handsken ska fyllas, varm motor vs. kall motor, tomgång vs RPM.

Vad gäller för min bil som inte har turbo? Vilket test bör jag göra, hur ska jag testa och vad tittar jag efter?

Tack på förhand!

Vänligen,
sbf
av Niclas66
Vevhusventilationens funktion är att bibehålla ett neutralt tryck i vevhuset/oljetråget mm.
När kolvarna går upp resp ner så skapas över samt undertryck i vevhuset.
Därför måste luften/trycket ta vägen någonstans.
Om då Vevhusventilationen är tät så tar under/övertrycket en annan väg.
Detta kan innebära att motorn trycker ur sej oljan,går ojämt,packningar börjar läcka mm mm.
En neutralt trycksatt motor visas genom att inget tryck uppstår vid oljestickan eller oljepåfyllningslocket.
Hoppas detta ger någon form av beskrivning på Dina frågor?
av MickeM
Föregående har helt rätt.
Funktionen som princip är ingen skillnad på någon 4taktsmotor. För länge sedan var den dock öppen ut i friska luften via enklare oljefälla, men nu snackar vi tidigt 70tal och äldre. Sen dess är den sluten, dvs att vevhusgaserna leds in i insuget och förbränns.

Turbomodeller har dock större benägenhet att få stopp i vevhusventilationen. Jag vet inte exakt varför.
Vanligaste anledningen till akut byte på sugmotorer är spricka i slang eller rör, så den drar tjuvluft.

Men byte av yttre vevhusventilationsdetaljer och inspektion av blockkanaler som service, är aldrig fel oavsett motormodell.

Kontrollen göres vid varm motor och lite över tomgångsvarv, men inget tokvarvande.
Trycket skall som sagt vara neutralt, dvs varken ut eller in.
Lätt in, är helt ok.
Aldrig ut.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sbf
Niclas66 skrev:Vevhusventilationens funktion är att bibehålla ett neutralt tryck i vevhuset/oljetråget mm.
När kolvarna går upp resp ner så skapas över samt undertryck i vevhuset.
Därför måste luften/trycket ta vägen någonstans.
Om då Vevhusventilationen är tät så tar under/övertrycket en annan väg.
Detta kan innebära att motorn trycker ur sej oljan,går ojämt,packningar börjar läcka mm mm.
En neutralt trycksatt motor visas genom att inget tryck uppstår vid oljestickan eller oljepåfyllningslocket.
Hoppas detta ger någon form av beskrivning på Dina frågor?
Stort tack för din förklaring, mycket logiskt.

Då betyder det att jag kan göra latexhandske- eller ballong-testet på min bil? Och då om jag sätter på en handske så kan jag sätta den antingen på påfyllningsröret och vid oljestickan och titta efter om det byggs upp tryck inne i handsken.

Två ytterligare frågor då som jag har är om jag ska göra det vid tomgång eller t.ex. 2000 rpm, och om jag ska göra det med kall eller varm motor.

Vänligen,
sbf
av MickeM
Jag gjorde en Edit för stavfel och kompletterade lite medan du svarade föregående.
Användarvisningsbild
av sbf
MickeM skrev:Föregående har helt rätt.
Funktionen som princip är ingen skillnad på någon 4taktsmotor. För länge sedan var den dock öppen ut i friska luften via enklare oljefälla, men nu snackar vi tidigt 70tal och äldre. Sen dess är den sluten, dvs att vevhusgaserna leds in i insuget och förbränns.

Turbomodeller har dock större benägenhet att få stopp i vevhusventilationen. Jag vet inte exakt varför.
Vanligaste anledningen till akut byte på sugmotorer är spricka i slang eller rör, så den drar tjuvluft.

Men byte av yttre vevhusventilationsdetaljer och inspektion av blockkanaler som service, är aldrig fel oavsett motormodell.

Kontrollen göres vid varm motor och lite över tomgångsvarv, men inget tokvarvande.
Trycket skall som sagt vara neutralt, dvs varken ut eller in.
Lätt in, är helt ok.
Aldrig ut.
Stort tack för förklaringen. Då ska jag testa lite ikväll när jag kommer hem och motorn är varm. :D

Låter detta som en plan? En latexhandske på motorpåfyllningen, varm motor, och 1000 RPM.

Appropå att fixa till vevhusventilationen, vilket jag har planerat att göra till våren/tidig sommar, köper man ett kit från Volvo? Eller duger det med eftermarknadsgrejer?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är ett lätt undertryck om den är frisk eftersom det leds till insuget där det är just sug. Helt neutralt tryck hade man nog snarare på gamla modeller som bara var ett hål ut.

Handsken sugs därför ihop och blir tom om den inte är det från början men inget dramatiskt.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]