Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeM skrev: Det är korrekt, även om brickan under huven sällan jobbar.
Tvivlar man på det, kan man titta noga på den yta som brickans klackar skulle möta.
Inte ett spår i smutsen efter klackarna. Inte ens på de som haft missljud.
Det är helt korrekt ang vingmuttern (3) att denna alltid ska skruvas i botten. I stort är vi samspelta om hur det fungerar, förutom den lilla detaljen ovan.

Det är meningen att det är brickan (2) som ska göra jobbet. Det är därför den är gummibeklädd och är dimensionerad så grovt som den är. Om avståndet mellan (2) och (5) är så stort att den inte gör jobbet, ja det är då det är nått som inte stämmer med alla mått. Det är då bussningen kommer få ta upp hela fjäderkraften i skjuvning när fjäderbenet expanderar och det kan aldrig vara meningen. Detta mått borde vara max lika stort som mellan (8) och klackarna på (6) och det har jag för mig är ca 3mm när det är som det ska.
Jag går steget längre, och säger att jag ju inte ens säger emot dig, ang brickan, egentligen!
Du har helt rätt i hur det har DESIGNATS, men jag säger bara att det på äldre fjäderben syns tydligt att den övre brickan i verkligheten sällan möter sin motpart och förefaller mest hålla samman styrlager och fjädersäte när bilen lyfts.
Givetvis tar den emot i potthål osv. Det var jag otydlig med i mitt första inlägg.

Hur och varför brickan sällan jobbar, diskuterade jag INTE, eftersom jag inte vet, helt enkelt. Det bara ÄR så.
Därför också mitt första påstående om vart kraften oftast tas upp.
Luddigt uttryckt erkänner jag, och kanske inte skulle ha skrivits, när "justeraren" som sagt var det jag reagerade på.

Jag kan också hålla med om att du sannolikt är något på spåren ang måtten på produkten kontra utslitet i förtid.
Faktum är, att mina iaktagenser av hur det oftast ser ut, och dina tankegångar om måtten och gummiutmattning kanske säger samma sak.
Att du har RÄTT i det!
Så "brickan" släpper vi också här och nu, tycker jag.

För nu har vi ju som sagt samsyn i att vingmuttern INTE är justerare medelst sin gänga, vilket man tidigare kunde få intrycket av att du påstod.
Det fastställandet är det, enda som egentligen är viktigt för mig, så inte någon oerfaren rattar på den fram och tillbaka i god tro.
Trådarna läses av många fler än de som aktivt skriver i den. Även i framtiden.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]