Har en T6 99 som hade gått 13500mil vid köpet, mycket välskött o fräsch
som pendlat mellan Stockholm/Göteborg.
och all service gjord av Volvo i göteborg.
Bilen har haft rätt mycket reparationer gjorda, tex motor/oljekylare pga
de har haft problem med läckage av vatten till växellådsoljan, tydligen
gjort i preventivt syfte vid normal service.
Viktigt kanske att kolla det gjort det annars blir det kanske ett dyrt
växellådsbyte/renovering i onödan!
De har även bytt hela topplocket komplett pga de inte fick bukt med
olje läckage efter flera försök att fixa problemet.
Sedan är även kylfläkten bytt pga problem med styr-elektoniken som
styr hastigheten på fläkten, bilen blev inkallad för omedelbart byte.
Och så hade bilen problem med "klonk" ljud i framvagnen och här hade
mekarna bytt bla fjädrar, sedan stötdämpare och bytt någe gummi
mellanlägg mellan fjädern och sätet, det gjorde tydligen susen!
Sedan då tja massflödesmätaren är bytt vid 7000mil, sedan bytte jag
den själv vid ca 14500mil, de borde väl hålla i 15-16k mil!?
Sedan byte av bromsok fram, men det berodde på att volvomekarna
hade skadat gummibälgen vid fjäder/stöt.dämpar bytet.
Passade på att byta bromsoljan i hela systemet, då jag inte sett att
dom bytt ut bromsoljan trots att det finns med i serviceprogrammet

Jag har dokumentation från bilen var ny, har specar på varenda skruv/bricka/packning dom bytt under åren!
Har även material specen från linan på fabriken med varenda pryl
som har satt in i bilen, kul att ha, om inte annat för att se vad man
har i bilen!
Har trimmat/optimerat den till 306hk, 460nm vrid, mest för att minska bensin förbrukningen ligger nu på 1,05-1,08 i medel, 0,85 landsväg 90/110km vid sista långturen.
Kör mest korta sträckor till från jobbet motorn/kat.hinner knappt bli
varma innan man är framme!
Jag märker att motorn varvar mer dom första 6-8km innan båda kat.är
varma efter det sjunker varvtalet till normala ca 2000rpm vid 110km.
Annars så är det den bekvämaste bil jag åkt i alla fall, en riktig
landsvägs crouser med bra/mycket utrustning som standard
bla en riktigt bra stereo har i mitt fall 99års
premium anläggning, som jag har "hottat upp" med ett PA300
slutsteg som kom 2004 (original PA200), samt en cd-växlare i skuffen.
Den har 75watts Dynaudio högtalare i dörrarna (9st tot. i systemet)
Ljudet är är imponerande

njuter varje gång jag kör bilen!
Här har volvo verkligen lyckats med ljudet.
Tycker växellådan jobbar perfekt med mjuka växlingar, än så länge
i alla fall! men har sett att flera fått byta ut lådan vid 15-20k mil.
men jag kör för det mesta lugnt, en å annan omkörning med tung fot!
Betalar 710:-/månad i försäkring, 22skadefria år i Stockholmsområdet.
Sköter bas-servisen själv (olje/filterbyte/brombelägg m.m.)
Säger som tidigare talare, mycket bil för pengarna!