Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvojonne
Hej! Min S60 har helt slutat starta, den går runt på startmotorn men vägrar tända. Det började med att den startade för att sedan dö på tomgång.. Jag har fått igång den ett par gånger, och när den väl börjar rulla går den som en klocka. Efter otaliga misslyckade startförsök kom jag fram till att det kan vara antennringen som felar, men denna bytte jag idag utan resultat... Är det någon som vet vad felet kan tänkas vara?
Användarvisningsbild
av Någonting
Vad fick dig att misstänka antennringen?

Har du koll på om batteriet är i gott skick?
av volvojonne
Någonting skrev:Vad fick dig att misstänka antennringen?

Har du koll på om batteriet är i gott skick?

Har kollat på forum och det verkade vara det mest troliga, men då var tydligen inte fallet... Har inte koll på batteriet men startmotorn går ju runt så det borde väl vara OK?
av MickeM
Om startmotorn går runt, är det inte antennringen.
Startspärren bryter även startmotorn och du får texten "startförsök avbrutet" i färddatorn.

Går startmotorn runt med normal fart är det nog inte batteriet heller.
(Startkablar är ju lätt att testa. Inte helt omöjligt)

Fråga:
Kan du månne ha startat bilen för att flytta den, och sen stängt av den, och är nu död?
Eller fått motorstopp några gånge utan rejäl tur emellan? (Som du skriver)
Låter startmotorn nu som om den går "för lätt"?

Typ, inte rytmiskt motstånd som "nje nje nje" som vanligt , utan mera slätstruket "njeeeeejeeeeejjeeeeeeejeeeee"?

Om nej, har du inte nedan problem.

Om ja, har du surat den så den tappat kompet. Sk "lawnmower syndrome". Händer vid sådant start/stopp beteende.
Främst i kyla.

Då får man ta ur stiften, köra runt lite på starten, droppa i lite olja i cylindrarna, skruva i stiften dra ur spridarnas anslutning, köra starten lite till man hör kompet komma igen, och sen plugga i spridarna och starta och köra varm innan den stängs av igen.

Drygt? Ja!

Mycket vanligt på S/V70I, och S/V40 I.

Ovanligare på V70N, men förekommer.
Mjukvaruförbättringar, sannolikt.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]