- tis 09 jan 2018, 04:52
Med all sannolikhet är den stol du vill byta till ingen förarstol utan en passagerarstol till en högerstyrd bil. Den avgörande skillnaden mellan en förarstol (med minne) och en passagerarstol (utan minne) är att förarstolen har en annan manöverpanel (med minnesknappar) samt en styrenhet uppkopplad på CAN-datanätet (PSM, Power Seat Module). Den senare är den elektronikbox med ett grönt kontaktstycke som syns under stolen på bilden av din nuvarande förarstol (bild 1) men saknas på den stol du vill sätta dit istället (bild 3).
Svaret på din fråga om det går att byta är att det troligen är möjligt. Har inte kollat exakt vad som gäller ifråga om alla anslutningar stolen behöver. Men om de anslutningar som behövs bortsett från stolsmanövreringen (det vill säga SRS-systemet och sätesvärmen) är desamma (vilket man åtminstone kan hoppas) bör det inte vara några större problem att få ordning på resten, det vill säga själva stolsmanövreringen. Vad jag kan se behöver en passagerarstol som den du vill byta till bara tre ledningar för stolsmanövreringen: en för jord, en för 30-matning (ständig plus) och en för 15-matning (plus vid tändning på). De båda förstnämnda finns redan där på förarsidan och den sistnämnda går alltid att "stjäla" någonstans i närheten. Det är inte direkt "plug-and-play" men heller inga större konstigheter. Det kommer förstås att bli diverse felkoder när PSM kopplas ur. Men jag tror inte dessa kommer att ge upphov till några störande felmeddelanden i instrumentet.
Fast sedan kan jag ändå inte låta bli att undra över varför du överhuvudtaget vill ge dig på detta.
Är det verkligen så att en passagerarstol kan ställas in lägre än en förarstol? Har inte testat men det skulle förvåna mig om det vara någon skillnad på den punkten.
Och varför är det så viktigt att ställa stolen lågt för att du är lång om du nu inte är så lång att du slår i taket annars? Jag är rätt lång själv (190 cm) och har aldrig haft några problem med att hitta rätt inställning på den elmanövrerade förarstolen i min V70 -02 (i princip densamma som din) eller på någon annan Volvostol heller för den delen.
Det jag gör är att välja en låg inställning på sätesdynan i bakkant (nära bottenläget men kanske inte ända ner) och en rätt hög inställning för sätesdynan i framkant (nära toppläget men kanske inte ända upp). Jag sitter med andra ord en aning "hopvikt", vilket passar mig själv utmärkt och dessutom lämnar mer plats för en passagerare bakom mig än vad som annars vore fallet.
Slutligen ser ju den stol du vill byta till ut att ha annan klädsel. Blir ju inte särskilt snyggt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut