Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FatBastard
Hej jag har två st volvo s60 -07 och jag har tänkt att byta inredningen mellan dom.
Men det är lite skillnad på förarstolarna, båda är skinnstolar med el men bara en har minne.
Måste man ändra nån programvara? Är det samma kontakter? Bli det krångel med canbussystemet?
Jag har bara en bil hemma för tillfället så jag kan inte jämföra kontakter.

mvh Henrik
av andersuw
Finns det överhuvudtaget elmanövrerade förarstolar som saknar minne? Har aldrig hört talas om något sådant förut.
av FatBastard
Håller med om att det är meningslöst att ha elmanövrerad stol utan minne.
Anledningen till att jag vill byta är att den utan minne går att sänka mycket mer och jag är ganska lång.
Åkte förbi den andra bilen idag och tog lite kort så ni kan se skillnaden.
Bilagor
rsz_img_2705.jpg
rsz_img_2705.jpg (414.78 KiB) Visad 2701 gånger
rsz_1img_2702.jpg
rsz_1img_2702.jpg (323.46 KiB) Visad 2700 gånger
rsz_1img_2696.jpg
rsz_1img_2696.jpg (229.47 KiB) Visad 2700 gånger
rsz_1img_2694.jpg
rsz_1img_2694.jpg (424.27 KiB) Visad 2700 gånger
av andersuw
Med all sannolikhet är den stol du vill byta till ingen förarstol utan en passagerarstol till en högerstyrd bil. Den avgörande skillnaden mellan en förarstol (med minne) och en passagerarstol (utan minne) är att förarstolen har en annan manöverpanel (med minnesknappar) samt en styrenhet uppkopplad på CAN-datanätet (PSM, Power Seat Module). Den senare är den elektronikbox med ett grönt kontaktstycke som syns under stolen på bilden av din nuvarande förarstol (bild 1) men saknas på den stol du vill sätta dit istället (bild 3).

Svaret på din fråga om det går att byta är att det troligen är möjligt. Har inte kollat exakt vad som gäller ifråga om alla anslutningar stolen behöver. Men om de anslutningar som behövs bortsett från stolsmanövreringen (det vill säga SRS-systemet och sätesvärmen) är desamma (vilket man åtminstone kan hoppas) bör det inte vara några större problem att få ordning på resten, det vill säga själva stolsmanövreringen. Vad jag kan se behöver en passagerarstol som den du vill byta till bara tre ledningar för stolsmanövreringen: en för jord, en för 30-matning (ständig plus) och en för 15-matning (plus vid tändning på). De båda förstnämnda finns redan där på förarsidan och den sistnämnda går alltid att "stjäla" någonstans i närheten. Det är inte direkt "plug-and-play" men heller inga större konstigheter. Det kommer förstås att bli diverse felkoder när PSM kopplas ur. Men jag tror inte dessa kommer att ge upphov till några störande felmeddelanden i instrumentet.

Fast sedan kan jag ändå inte låta bli att undra över varför du överhuvudtaget vill ge dig på detta.

Är det verkligen så att en passagerarstol kan ställas in lägre än en förarstol? Har inte testat men det skulle förvåna mig om det vara någon skillnad på den punkten.

Och varför är det så viktigt att ställa stolen lågt för att du är lång om du nu inte är så lång att du slår i taket annars? Jag är rätt lång själv (190 cm) och har aldrig haft några problem med att hitta rätt inställning på den elmanövrerade förarstolen i min V70 -02 (i princip densamma som din) eller på någon annan Volvostol heller för den delen.

Det jag gör är att välja en låg inställning på sätesdynan i bakkant (nära bottenläget men kanske inte ända ner) och en rätt hög inställning för sätesdynan i framkant (nära toppläget men kanske inte ända upp). Jag sitter med andra ord en aning "hopvikt", vilket passar mig själv utmärkt och dessutom lämnar mer plats för en passagerare bakom mig än vad som annars vore fallet.

Slutligen ser ju den stol du vill byta till ut att ha annan klädsel. Blir ju inte särskilt snyggt.
av FatBastard
Är det det inte plug and play så struntar jag nog i att byta, är inte så teknisk.
Jag har hoppat lite mellan bilarna så jag märkte att jag kunde sitta ca 5 cm lägre i den utan minne, men jag sitter bra i båda.
Den inredningen utan minne är också i lite bättre skick.
av rosefors
Intressant detta. Minnesfunktikonen borde knappast ha med stolens mekanik att göra. Du borde till och med kunna flytta den här manöverpanelen mellan stolarna. CEMen borde i vart fall trivas bättre om dessa grejer finns på sin plats.
av andersuw
Med reservation för att jag inte tittat närmare på hur grejerna ser ut rent fysiskt tror jag inte det är så enkelt som att man bara kan flytta över någon enstaka detalj. Enligt kopplingsschemat ser det väldigt olika ut på förar- och passagerarsida när det gäller allt som rör manövreringen (manöverpanelen, PSM och motorerna). Kanske funkar det om man byter ut all manövreringsel och kanske är detta också möjligt att göra. Men någon helt enkel operation tror jag inte det är.
av rosefors
Ok jag har ingen aning men jag har fått för mig att det är just tillskottet av PSM som gör att CEM slår ifrån elstolen om denna inte är programmerad i CEM. Då låtet det för mig som att den bilen som inte har minnesknapparna helt enkelt inte är programmerad med elstolarna vilket kanske förklarar varför det inte finns minnesknsppar i den.

Min fråga är egentligen om inte PSM är en helt separat enhet som pratar övrr canbus med den där backspegelenheten om vilken nyckel som används osv.
av andersuw
rosefors skrev:Ok jag har ingen aning men jag har fått för mig att det är just tillskottet av PSM som gör att CEM slår ifrån elstolen om denna inte är programmerad i CEM.
Stämmer. Försöker man koppla in en elstol med PSM i en bil som inte är mjukvarukonfigurerad för elstolar innebär det i många fall att CAN-förbindelsen till den bryts efter en liten stund varvid stolsmanövreringen slutar fungera. Jag har dock hört talas om enskilda fall där detta inte inträffat och stolsmanövreringen fungerat normalt (dock utan spegelminne) trots att bilen inte varit mjukvarukonfigurerad för den. Verkar bero på exakt vilken PSM och CEM man parar ihop.
rosefors skrev:Då låtet det för mig som att den bilen som inte har minnesknapparna helt enkelt inte är programmerad med elstolarna vilket kanske förklarar varför det inte finns minnesknsppar i den.
Det är fullt tänkbart. Jag misstänker att vänsterstolen utan minnesknappar ursprungligen utgjorde passagerarstol i en högerstyrd bil men som kanske med tiden flyttats över och blivit förarstol i en vänsterstyrd bil.
rosefors skrev:Min fråga är egentligen om inte PSM är en helt separat enhet som pratar övrr canbus med den där backspegelenheten om vilken nyckel som används osv.
Ja så fungerar det säkert.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]