Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Awntchi
Hej alla,

V70N 2001 2.0t Auto

Har ett konstigt fel med mina spolare, igår var jag ute och körde (ca 3 mil) i -9°C och försökte spola men utan resultat. Jag parkerade, gick och handla (ca 30 min), kom tillbaka och provade spola direkt så fungerade det. På vägen hem så blev det samma visa, kunde inte spola. Jag parkerade, efter 10 min så provade jag igen och det fungerade.

Det är biltemas färdigblandade vätska som jag använder, använde samma förra vintern utan problem.

Any ideas?

Tackar på förhand.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Färdigblandad vätska brukar tåla ner till 15-18 minusgrader. Det är inte helt otroligt att fartvinden gör det kallare än så i munstyckerna om yttertemperaturen är -9 grader.

Jag skulle prova att blanda ihop min egen spolarvätska av koncentrat innan jag började byta delar.
Någonting skrev:Färdigblandad vätska brukar tåla ner till 15-18 minusgrader. Det är inte helt otroligt att fartvinden gör det kallare än så i munstyckerna om yttertemperaturen är -9 grader.

Jag skulle prova att blanda ihop min egen spolarvätska av koncentrat innan jag började byta delar.
Vindens kyleffekt är inte relevant för fryspunkten. Den handlar om nedkylning till fryspunkten motsvarande en kallare temperatur. Det blir inte magiskt kallare. - 9 är fortfarande - 9.

Att spolarvätskan inte riktigt håller sin specifikation och fryser och sedan tinar när bilen står stilla med en varm motor som tinar grejerna håller jag med om låter rimligt. Lätt att utesluta också son påpekats.
av Awntchi
Tack alla för svaren. Det var det jag misstänkte och hoppades på. Ska prova lägga dit lite mer konsentrat och se om det fixar problemet...vi kommer att ha -12 till -18 de kommande dagarna.

Hej!

God fortsättning alla.
Jag köper alltid koncentrerad spolarvätska dels för att slippa ditt problem och vatten från kran att blanda med. (:-)
Då vet jag vilken fryspunkt som gäller och kan bestämma den själv inom en viss marginal.
Brukar vara billigare att blanda själv.(BE)

Lennart (D)
av Awntchi
Då kan jag bekräfta att det var precis vad alla misstänkte...låg konsentration på vätskan. Hällde i en halv flaska konsentrat ett par dagar sen och problemet har försvunnit.

Tack ska ni ha alla. Inte ofta det blir så enkelt och billigt ;)

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]