Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
Dags för första kamremsbytet på min V70 2.4D, 18000 mil, frågan är om vattenpumpen också ska bytas...?
1 av 3 verkstäder jag kollat med för kamremsbytet rekommenderade byte av vattenpump, blir ungefär 2000:- extra.

/Dea
av S80Frälst
Hej Dea944t. Jag med hade samma dilema.
Jag funderade ett tag på att inte ta vattenpumpen. Men beslutade mig att ta med den ändå.
Har hört att man kan ta och byta varannan gång. Tex byt ut den nu. Och nästa gång så hoppar du över den.
av rosefors
Fast betänk, nu kostar ju inte en ny vattenpump mer än max 400 kr och är oförskämt enkel att byta i sammanhanget. Är det verkligen försvarbart med 1600 kr? Det är ju hälften av vad det kostar att byta hela remmen med alla delar.
av ulfs
Skulle vara intressant att veta hur många här som någon gång bytt sin vattenpump pga att den gått sönder och inte pga att de bytt kamrem?

Skulle jag gissa är det nog extremt ovanligt att en vattenpump havererar. Problemet är ju att om den skär ihop och inte vill snurra så kan ju remmen hoppa och då är 2000:- billigt.
av rosefors
ulfs skrev: Skulle jag gissa är det nog extremt ovanligt att en vattenpump havererar. Problemet är ju att om den skär ihop och inte vill snurra så kan ju remmen hoppa och då är 2000:- billigt.
Har aldrig hört att en vattenpump har skurit så att den sätter sig. Vad som brukar hända är att lager/packning går sönder så att den pissar ut allt vatten men det är också allt.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]