Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomasn
Har en V702,4t 2002, har nyligen bytt spjällhus pga ojämn körning samt intermittent avsaknad av accelerationsförmågan och ryckig gång under gaspådrag!
Det jag undrar över är följande
Jag har nu en bra acceleration och bilen responderar snabbt, jag undrar dock om det är normalt för en soft turbo att när pedalen trycks ner kanske till 70 % av vandringen blir det ett stop- detta kan överbryggas med att man bara trampar ner (övervinner motståndet) varefter turbon får sin max effekt med märkbar spark i.
Ska där vara ett sådan motståndsläge eller är något fel.Det säjs att all är elekronisk styrd till och med gasen är utan vejer.
det känns närmast som om "gasvejern" hackar upp sig.

tacksam för refleksioner

bästa hälsningar
ny medlem :(
av Frigge
Omöjligt att avgöra om din känsla är ett fel på bilen eller inte.
Kanske uppfattas bilen annorlunda efter spjällbytet bara :roll:
I den programvaran man laddar i samband med bytet är det en hel del ändringar på parametrarna mellan pedalen och själva gasspjället.

Kanske är det bara det du "upplever" :roll:
Användarvisningsbild
av mspired
Har du en automat? i så fall ska det vara ett stopp i pedalen, trycker du längre (=fullgas) så blir det en "kick down" och lådan växlar ner en eller ett par växlar om det är möjligt, annars vet jag inte :-)
Jag har en "lika" bil som du och hade problem med ojämn axeleration, eller ojämt turmotryck, jag bytte magnetventilen som reglerar trycket och bilen funkade utmärkt efter det.
av oean race
Har haft samma problem med min bil 2.4t-02 den har bara gått 6700mil
och jag har haft det problemet länge.Men till slut började motor lampan att lysa. (fel kod främre lamdan)
Byte lamdan sen gick den som ett skott.
av thomasn
tack för alla svar !

Det är en automat så jag tror att det måste vara den såkallade kick down funktionen, jag trodde dock inte att man var tvungen att trampa igenom en "upphackning-ett motstånd för att aktivera" men det är väl så

:)
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]