Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
ja det är trångt och jävligt, det blev många svordommar när jag bytte serpentinremmen i alla fall.
jag har läst på lite engelskspråkiga forum och förstår att det inte är så bra med olja på remmen, men hur länge remmnen har haft olja på sig verkar också ha stor inverkan över hur farligt det är. nu är det bara några dagar.

jag försöker mig på att rengöra den gamla nu och planerar in ett byte till våren istället, jag har inget varmgarage och jag har meckat tillräckligt med bilen ute i kylan nu på ett tag
av MrPontus
nu har jag varit ute och kollat över allt.
det läckte lite fortfarande så jag har bytt till en ny packning (gamla hade suttit kvar när jag bytte till en annan defekt VVT solenoid från min reserdelsbil, sen igen när jag bytte tillbaka till den gamla och rengjorde den, kanske lossade jag den ytterligare någon gång och sedan bytet till en annan begagnad VVT solenoid. brevbäraren kom med en ny VVT solenoid med fräsch packning precis när jag redan hade bytt)
tog skruvlåsning nu också så att jag slipper oroa mig över det.

kamremmen såg väldigt torr ut, verkade inte ha kommit olja på den, polaren och jag måste ha trott att det var värre än vad det var och blandat ihop med serpentinremmen, serpentinremmen har suttit mindre än en månad så det var ju synd, jag tömde nästan en hel burk brake cleaner, ser helt okej ut, den får väl bytas tillsammans med kamremmen sen enligt intervall, då har den bara suttit halva den vanliga intervallen.

fixade även sista "elfelet" efter lite felsökning, så nu är nog bilen för tillfället felfri i alla fall.
men motorn och undertill är rejält oljig, har fyllt på 5 liter dom senaste dagarna. men då bör jag klara mig vintern ut utan att byta även om jag skulle gå över intervallen

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]