Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tony1975
Hej
Jag har en v70 01a där kopplingen stannar i botten.
Inga vätskor här läckt från bilen alls.
Det hände när jag var ute och körde och skulle växla ner, då stannade pedalen i botten. Innan har allt gått hur bra som helst. Inga problem att lägga i växlarna och inget problem.med pedalen och inget som luktat bränt.
När jag lyfter upp pedalen med handen så stannar den kvar uppe men kommer inte upp igen när jag trycker ner den och vöxla går inte utan att ta i.
När jag kollade pedalen så kommer det en "pinne" in i den som inte sitter fast i något... den är lös..
Vad är det och är det svårt att byta själv när man kan skruva lite.. ..

Tacksam för svar, tips, hjälp

Mvh
Tony1975
av MickeM
Pedalen påverkar en stång, som går in i huvudcylindern.
Den pressar bromsvätska ner till slavcylindern som sitter inne vid kopplingen.

Har den krokat ur vid pedalen? Det syns tydligt isf.

Kolla FÖRST om bromsvätskebehållaren har nivå över Min.
Annars fyl, och då måste du överfylla nästan för att fylla kopplingsdelen, men vätskan har tagit vägen någonstans.
Måste undersökas.

Fel på huvudcylindern förekommer, och tyvärr även slavcylindern.

Huvudcylindern är lite halvbökig att byta. Trångt, och obekvämt. Tar nån timme för semihändig person.

Slavcylindern = växellåda ner och komplett kopplingsbyte. Ca 12,000kr på verkstad.
Göra själv går, men kräver bra garage och en del specialverktyg. Alla nödvändiga verktyg finns på Biltema.
Händig van bilskruvare med skaplig utrustning gör det på en helg. Medhjälpare för att ta ner lådan krävs om man inte har billyft och växellådslyft.
av Tony1975
MickeM skrev:Pedalen påverkar en stång, som går in i huvudcylindern.
Den pressar bromsvätska ner till slavcylindern som sitter inne vid kopplingen.

Har den krokat ur vid pedalen? Det syns tydligt isf.

Kolla FÖRST om bromsvätskebehållaren har nivå över Min.
Annars fyl, och då måste du överfylla nästan för att fylla kopplingsdelen, men vätskan har tagit vägen någonstans.
Måste undersökas.

Fel på huvudcylindern förekommer, och tyvärr även slavcylindern.

Huvudcylindern är lite halvbökig att byta. Trångt, och obekvämt. Tar nån timme för semihändig person.

Slavcylindern = växellåda ner och komplett kopplingsbyte. Ca 12,000kr på verkstad.
Göra själv går, men kräver bra garage och en del specialverktyg. Alla nödvändiga verktyg finns på Biltema.
Händig van bilskruvare med skaplig utrustning gör det på en helg. Medhjälpare för att ta ner lådan krävs om man inte har billyft och växellådslyft.
Alltså stången sitter kvar i pedalen har jag för mig men inte i andra ändan som jag nu förmodar är huvudcylindern.
Nu var det ett tag sedsn jag kollade bilen... men tror inte vätskor försvunnit mennska kolla det en extra gång.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av MickeM
Är "stången" lös som i nedrammlad,?
Eller lös som i inget motstånd?

Inget motstånd = Ingen/för lite vätska, eller defekt hydraulik. Huvudcylinder eller slavcylinder.
Utan hydrualiskt motstånd, stannar pedalen kvar nere.
av Tony1975
MickeM skrev:Är "stången" lös som i nedrammlad,?
Eller lös som i inget motstånd?

Inget motstånd = Ingen/för lite vätska, eller defekt hydraulik. Huvudcylinder eller slavcylinder.
Utan hydrualiskt motstånd, stannar pedalen kvar nere.
Svårt att säga. Den sitter inte fast i pedalen . Vet inte om det är motstånd när man rör den med handen. Ska kolla upp det nästa gång jag är förbi bilen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av MickeM
Sitter inte stången fast i pedalen är ju felet solklart ju.
Då har den ju krokat ur.

Varför, kan man ju undra.
Vanligt? Nej!

Låter "för bra för att vara sant".

Försök att ta en bild.
Du kan behöva ta ner plasten över fötterna för att se.
Jag kan inte utantill var alla skruvar och ev clips/hakar sitter, men det är torx.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]