Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deloma
Hej

God fortsättning! Jag har en V70 03:a 2.4T som de senaste månaderna betett sig underligt fram till 2000 varv och accelerationer.
Bilen beter sig lite ryckigt vilket oftast märks vid uppförsbackar men nu på sistone även vid accelerationer på plana vägar. Det är som att den hackar upp sig stundtals under accelerationer och inte klarar av att följa en jämn accelerationstakt. Man märker små ryck och hör också att det verkar vara misständningar i motorn. Har uppfattat att situationen blivit värre när det har varit blött ute (regnat) men det kan även vara tillfälligheter. Efter 2000 varv så försvinner problemet.

Bytte tändstift för ett år sen och har även tittat till de utan att se några problem. Bytte även bränslefilter för 2 mån sen utan att det hjälpte. För ett tag sen (3 veckor sen) tändes motorvarningslampan och jag tittade till den med en generisk OBD läsare och den visade P2188, enligt databasen skulle det kunna vara luftmassemätare så jag kopplade ur den tillfälligt och tog ett varv men kunde inte uppleva ngn skillnad. Det var då jag tittade till tändstiften och bytte tändspole mellan cylinder 1 och 2 då jag tidigare bytt just en tändspole som blev trasig. Sen nollställde jag felet och har sen dess kört och väntat på att varningslampan skulle tändas igen för att se om felet flyttade från cylinder 1 till cylinder 2 och idag tändes äntligen motorvarningslampan igen men den här gången visade samma OBD P0301 Cylinder 1 missfire detected. Felet kvarstod alltså på cyl 1 om man nu kan lita på OBD-läsaren. Har någon upplevt ngt liknande eller har några tips om vad det skulle kunna vara? Kan det vara spridare på cyl 1? Har även upplevt att bilen ändrat ljudbilden när man gasar vid tomgång. Hör hur den låter här https://www.youtube.com/watch?v=fh54Q4oOr1I

Åkte ner till den lokala bilverkstaden för att se om de kunde läsa av det ordentligt men de kunde inte ta emot mig förrän efter nyår. :(
Tacksam för era tips.
P0301 betyder misständning av annan orsak än fel på tändspole. Det finns särskilda felkoder för just tändspolefel. Se här för tänkbara felorsaker för felkod P0301:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1131827
andersuw skrev:P0301 betyder misständning av annan orsak än fel på tändspole. Det finns särskilda felkoder för just tändspolefel. Se här för tänkbara felorsaker för felkod P0301:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1131827
Jag har vid säkert 5 eller 6 tillfällen framgångsrikt bytt tändspole på bilar med felkod på misständning specifik cylinder, tex P0301. (Cyl1)
Det FINNS felkod för död tändspole, även i E-OBD, men någon sådan har jag aldrig sett i något styrdon.

I samtliga där de nämnda fallen varit en Volvo, har jag iofs kört felkoder med universell OBD scanner.
Med Volvoanpassade Scannern (som jag har nu), kanske någon sådan tänspole-felkod hade visat sig.

Men, på VAG (otroligt vanligt med tändspolefel) visas också bara misständning, trots att jag har VAG-anpassad utrustning.
Annan tillverkare, men....

Därför:
Jag byter ALLTID plats på två tändspolar som försök nr1, när det visas felkod på specifik cylinder.
Flyttas felet med tändspolen, är det solklart.
Steg 2 är att inspektera tändstiftet på utpekad cylinder.
Steg 3 är att lyssna på spridaren. (Särsklit om stiftet är torrt)
Steg 4 är ett kompressions prov. (Bränd ventil,tex)

LMM, Lamdasonder, vakuumläck osv, kan man strunta i, om det är endast en cylinder som konstant misständer.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]