Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er,
Har sökt och hittat lite olika varianter på det fel vi har då och då.

Det är låset i vår förardörr som inte alltid vill hålla sig låst. Vi kör med fjärrdosan och låser centrallåset, samtliga dörrar låser sig och efter ~1 sekund låser förardörren upp sig igen. Låser man då upp och låser igen så kan den låsa sig och hålla sig låst, eller så får man prova 1-2 gånger till.

Vad jag förstått kan det vara låskista (kanske samma som "låsmodul"?), sned låsknapp som fastnar och då tror inte systemet att dörren är helt låst eller i värsta fall DDM.

Vad tror ni felet kan bero på? Vad ska jag titta på när jag plockar isär dörren? Hur kommer man åt låskistan och de delarna? I någon tråd pratades det om att ta bort dörrpanelen och se om låsknappen inte fastnar då, men eftersom vi bara har felet "ibland" så kan man ju lätt tro att det bara är det som är felet?

Kan de som besiktigar se felkod på detta om det lagras någon felkod för just detta fel? I sådant fall finns inga felkoder då vi besiktade sista November och då hade vi redan börjat få detta fel. Har ju inte fixat med en bärbar än för att köra min Volvo VIDA :(

Eftersom jag tänkt byta högtalare i framdörrarna, så skulle det passa rätt bra och titta på låset samtidigt och se om det finns något man kan göra :)

Tänkte även passa på att byta gasfjädrarna i bakluckan när jag ändå måste slita ner inredningen för att se om någon kabel är av för bakrutetorkaren som inte alltid stannar på rätt ställe, men i övrigt fungerar som den ska :P Också ett vanligt fel, det är "skoj" så länge man kan hitta andra som haft samma problem och som man kan åtgärda själv. Hoppas på att det inte är torkarmotorn eller liknande dock, men borde inte vara då den i övrigt fungerar *hoppas* :D

Hur som helst, hoppas ni ha några tips!

Många tack på förhand!
chrisf skrev:Vad jag förstått kan det vara låskista (kanske samma som "låsmodul"?), sned låsknapp som fastnar och då tror inte systemet att dörren är helt låst eller i värsta fall DDM.
Ja.
chrisf skrev:Vad tror ni felet kan bero på?
Jag skulle tippa på låskistan av det enkla skälet att det inte är ovanligt att de strejkar. Men det är bara en gissning.
chrisf skrev:Kan de som besiktigar se felkod på detta om det lagras någon felkod för just detta fel? I sådant fall finns inga felkoder då vi besiktade sista November och då hade vi redan börjat få detta fel. Har ju inte fixat med en bärbar än för att köra min Volvo VIDA :(
Nej jag tror inte man kan se de relevanta felkoderna med den utrustning som används vid besiktning. Det är med all sannolikhet någon generisk läsare. Det som behövs är en läsare specifikt avsedd för din Volvo. Det kan vara klokt att börja med att få koderna utlästa. Då kan man alltid hoppas på att veta lite mer om vad man sedan skall intressera sig för när man väl tagit bort klädselpanelen och kan komma åt de prylar det handlar om.
Det som kollas vid besiktning, är sk E-OBD med focus på miljö.
En översättning av tillverkarens egna system kan man säga. Som när man använder latin för facktermer inom vården. Universellt.

Lysande (eller ej lysande när de borde) varningslampor tex Miljö, SRS eller ABS slinger inte igenom besiktningen.

UEM, PDM, CCM osv, får alltså ha hur många felkoder som helst, bara det vitala fungerar, tex defroster, vindrutetorkare osv.
Dörrlåsen skall hålla dörren stängd i båda lägena. Om den ej låsas för obehöriga, skiter bilprovningen i.
Bara att dom kan öppnas och stängas riktigt.

Problemet:
Jag gissar också på dörrlåset, eller möjligen kärvande detalj i mekanismen utanför, tex låsknappen.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]