Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiman
Hallå!
Har en bil som inte går som den ska. V70 t5 -02. Tråden finns på sidan2, här. Visste inte om jag skulle bygga vidare på den eller skapa en ny...
Skrev då att jag inte fått några felkoder, trots att den kan gå verkligen illa.
Idag kopplade jag upp mej igen för att kolla om något nytt framkommit. Då ser jag att jag inte kommer åt ECM! "Signal saknas" står det.
Möjligen så missade jag detta vid förra uppkopplingen, för jag var rätt säker på att det skulle finnas felkoder direkt...
Inte så konstigt att jag inte får fram några felkoder från motorn! Kommer åt alla de andra enheterna. Har provat min utrustning mot 2andra fordon och där funkar allt. Är det någon här som haft nåt liknande fel med att signalen från ECM saknas?
av andersuw
Om du inte får kontakt med ECM från VIDA är det troligen avbrott på CAN-förbindelsen mellan ECM och de andra styrenheter den bör kunna kommunicera direkt med, t.ex. CEM. Det kan bero på fel på någon styrenhet (i första hand ECM) eller fel på CAN-kablaget. Du borde rimligen ha minst en felkod på CEM som anger att den inte kan få kontakt med ECM, t.ex. CEM-1A62 (Kommunikation med ECM-styrenhet. Signal saknas). Ser du till något sådant?

Det går också att mäta upp om det är avbrott eller annat fel på CAN-slingan. Resistansen i slingan skall vara 60 ohm. Om den istället är 120 ohm är det avbrott någonstans och om den är 0 ohm är det kortslutning mellan CAN-ledningarna.
av audiman
Ok!
Det som ser konstigt ut är mkt riktigt CEM-1A62 Kommunikation med CEM-styrenhet. Signal saknas.
Men även denna: BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikationsproblem med ECM.

Man kan ju undra om det har med att göra att jag har monterat en CAN-BOX? Som fungerar perfekt, ifs...
Den kopplas ju in bakom stereon, på det gröna kontaktstycket, som jag tror har med CAN-BUS att göra.
Användarvisningsbild
av johnnype
audiman skrev:Ok!
Det som ser konstigt ut är mkt riktigt CEM-1A62 Kommunikation med CEM-styrenhet. Signal saknas.
Men även denna: BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikationsproblem med ECM.

Man kan ju undra om det har med att göra att jag har monterat en CAN-BOX? Som fungerar perfekt, ifs...
Den kopplas ju in bakom stereon, på det gröna kontaktstycket, som jag tror har med CAN-BUS att göra.
Tjo!

CAnBoxen och dess gelikar går på LS-CAN medans de felkoder du har tyder på problem i HS-CAN-nätet. Det finns två olika nät alltså. LS=inredning och mindre prioriterade saker och HS=motor och broms. Rent generellt.

Felsökningen som Anders tipsar om är nästa steg, du måste mäta upp och säkerställa att ledningar är Ok mellan ECM,BCM,ev. ETM/TCM och CEM. Det betyder ju tyvärr en massa krångligt mätande och urkopplande av kontaktstycken lite här och var.

Mät också på styrboxarna mellan de pinnar som sammankopplar CAN. I regel så går CAN nätet in i en enhet på två stift och vidare till nästa på två andra stift! Dessa anslutningar ska ligga nära 0 ohm mellan ingående och utgående stift. Just här ligger problemet många gånger på enheter under motorhuven då dessa kan utsättas för extrema temperaturväxlingar vilket nöter ut lödpunkter och andra övergångar där metall ligger mot metall.
av audiman
Sådär ja! Tack för era fina förslag! Tog ur ECM och skrapade lite på kontakterna och lade på lite elektronikspray. Sen tryckte jag ner och drog upp ECM igen, sådär 8-10 ggr. Och minsann, nu funkar Vida åter:)))

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]