Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampliwire
Heisann alle Volvo elskere!
Ny her på forumet, og kunne trengt litt hjelp av noen med god erfaring.

Jeg har en S60 2002 modell, og vil bytte ut rattet. Rattet jeg vil bytte til har det nye emblem. Det originale står det bare volvo på.
Har sett dette på ebay Bild (må høyreklikke, og trykke vis fane for å se bilde)
Det ser jo helt likt ut, både knappene og utforming. Eneste forskjell er vell volvo skiltet i midten?
Airbag og alt er vel likt mitt ratt fra 2001?
Vil så gjerne bytte, men må jo vite at det passer først.

God jul ellers fra Norge!

Kristoffer
Jag kan tyvärr inte se bilden även om jag följer dina instruktioner. Men det emblem jag tror du avser (gamla med ordet Volvo på svart botten, nya med "järnmärket" i silver och blått) sitter på krockkudden, inte ratten. För att få det nya emblemet är det således byte av krockkudde som gäller. Det går med all sannolikhet att byta till en kudde med den nya "loggan". Men det blir inte billigt om du skall köpa nytt och begagnathandeln med krockkuddar är lite "marig". Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7#p1219963

Har själv bytt både ratt och krockkudde i min V70 -02, från fyrekrad originalratt till treekrad "sportratt".

Före:
Sportratt14.jpg
Sportratt14.jpg (134.19 KiB) Visad 561 gånger
Efter:
Sportratt11.jpg
Sportratt11.jpg (119.49 KiB) Visad 561 gånger
andersuw skrev:Jag kan tyvärr inte se bilden även om jag följer dina instruktioner. Men det emblem jag tror du avser (gamla med ordet Volvo på svart botten, nya med "järnmärket" i silver och blått) sitter på krockkudden, inte ratten. För att få det nya emblemet är det således byte av krockkudde som gäller. Det går med all sannolikhet att byta till en kudde med den nya "loggan". Men det blir inte billigt om du skall köpa nytt och begagnathandeln med krockkuddar är lite "marig". Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7#p1219963

Har själv bytt både ratt och krockkudde i min V70 -02, från fyrekrad originalratt till treekrad "sportratt".

Före:
Sportratt14.jpg
Efter:
Sportratt11.jpg
Nydelig! Akkurat slik ja. Hva kostet rattet? Kjøpt fra volvo?
Nej inte köpt hos Volvo ÅF. Det hade blivit dyrt. Räkna med runt 5.000 SEK för ratten och runt 7.000 SEK för krockkudden vid nyköp. Om man som jag behöver byta även svängningsdämpare, konsol/signalring och knappsatser blir det ännu mer pengar.

Jag gav ca 4.000 för alltihop, inklusive svängningsdämpare, konsol/signalring och knappsatser. Ratten är den som Volvo i sin tillbehörslista kallar "sport". Krockkudden kommer som du ser från R-modellen. Det är nog den enda läderklädda krockkudde som Volvo gjort.
andersuw skrev:Nej inte köpt hos Volvo ÅF. Det hade blivit dyrt. Räkna med runt 5.000 SEK för ratten och runt 7.000 SEK för krockkudden vid nyköp. Om man som jag behöver byta även svängningsdämpare, konsol/signalring och knappsatser blir det ännu mer pengar.

Jag gav ca 4.000 för alltihop, inklusive svängningsdämpare, konsol/signalring och knappsatser. Ratten är den som Volvo i sin tillbehörslista kallar "sport". Krockkudden kommer som du ser från R-modellen. Det är nog den enda läderklädda krockkudde som Volvo gjort.
Kan denne fint brukes da? Er jo mer eller mindre ny pris da..
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =109066616
Det är mycket möjligt att det skulle fungera rent tekniskt. Och med tanke på att krockkudden ingår är priset säkert långt under nypris. Men jag skulle bestämt vilja avråda från byte till en fyrekrad ratt, särskilt som du väl redan har en treekrad i din S60. Treekrad originalmonterades ju i S60 och fyrekrad i V70.

Den fyrekrade är inte bara fulare, i alla fall i mitt tycke, utan också klart sämre rent ergonomiskt. Den dåliga ergonomin var ett av skälen till att jag bytte från fyrekrat till treekrat. På den treekrade ratten sitter rattknapparna så att man bekvämt kan nå dem med tummen utan att släppa sitt vanliga grepp om ratten. På den fyrekrade måste man släppa greppet om ratten och antingen treva för att hitta knapparna eller också släppa blicken genom vindrutan och istället titta på ratten. Mycket irriterande, särskilt när det gäller farthållaren som jag använder flitigt. När jag först skaffat min V70 -02 upplevde jag detta som ett klart "nedköp" även i jämförelse med den farthållarmanövrering jag var van vid från den 855 -94 jag hade dessförinnan. På den manövrerades farthållaren via en spak istället för rattknappar. Men manövreringen var trots det mer ergonomisk än med rattknapparna på den fyrekrade ratten i V70N.

Det närmast till hands liggande alternativet för din del är att hitta en annan krockkudde än den du har (om det bara är Volvoemblemet på din nuvarande krockkudde du är missnöjd med) eller även byta till annan treekrad ratt (om du inte är tillfreds med själva ratten heller).

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]