Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaddyTapir
Jag har ett litet strul med passagerardörren på min nyköpta V70 XC 2001, utan att ha felsökt det jättemycket verkar det som att den låser upp när resten av bilen låses, och låser när resterande bil låses upp.

Jag har kollat runt lite på forumet och det verkar som att låskistorna helt enkelt är av dålig kvalitet, och att den behöver bytas?

Det som talar emot den teorin är dock att den faktiskt fungerar som den ska... fast omvänt.
av andersuw
Det stämmer att låskistorna har sisådär hållbarhet. Men innan man ger sig på att byta låskista bör man kolla att det inte är något fel på de reläer som sköter låsning och upplåsning. Problem med kablaget kan heller inte uteslutas, särskilt vid övergången mellan dörrstolpe och dörr. Felkodsläsning med en läsare specifikt avsedd för Volvobilar i den generation du har kan mycket väl vara till hjälp när det gäller närmare diagnos.
Nu har jag tittat lite mer på detta, verkar som att passagerardörren inte är "osynkad" mot resten av bilen, jag lutar snarare åt att den kärvar på något sätt, 9/10 gånger låser den med resten av bilen, för att låsa upp igen. Den går dock inte märkbart trögt, nåväl, här ska felsökas:)

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]