Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linjen
Halloj på er förståsigpåare!
Jag bytte sätena fram på S60 2001:a
Under arbetet hade jag bilstereon på(Om det kan ha någonbetydelase) När allt var klart och jag startade bilen så poppade det upp ett glatt meddelande: "SRS-Airbag service snarast" Alla kontakter är på plats som det ska.
Vad gjorde jag för fel och kan jag fixa det på något sätt?
/ Linjen
av andersuw
Det fel du gjorde var att ha stereon på eller rättare sagt batteriet inkopplat. Det sitter ju krockkuddar i stolarna och bilen gillar definitivt inte att de kopplas ur så länge strömmen är på. Det kan dessutom vara farligt att meka med SRS-systemet med strömmen inkopplad. En kudde kan smälla i ett läge där den skadar snarare än skyddar.

Dessbättre är det hela lätt fixat i efterhand. Förutsatt att allt nu är inkopplat igen som det borde vara är det bara att radera de felkoder du fått på grund av att krockkuddar varit urkopplade utan att batteriet kopplats ur först. Dessa felkoder försvinner inte av sig själv utan måste raderas med felkodsläsare, exempelvis hos Volvo ÅF (vilket förstås kostar en liten slant) om du inte har någon egen läsare eller någon bekant som kan hjälpa till. Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp av någon här på forumet med raderingen.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]