Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frodda
Har en V70 2002, 140hp

Bilen är ganska standard i många avseende anser jag.
Den inhandlades lite lustig, då vi blev med hund plötsligt.
Så jag fick sälja min fina s40..

Hade gärna viljat ha lite förslag på hur jag kan få V70 se lite sportigare/nyare ut.
Utan att göra rent för stora ingrepp på bilen eller plånboken ;-)
Inte direkt super kunning om bilar, meen det är nyvaknat intresse!
kan inte beteckning, men har farthållare, styrning av stereo i ratten.

Har funderat på en xc grill bland annat. ev byta ut mitt konsolen, som det är idag så det bara ett fack precis bakom växelspacken, hade gärna haft ett lock? för dölja insyn.
Kanske nått trim?finns det nått lagom, som ökar hp något?
utan behöva byta massa annat, håller det?

Tack på för hand! o tack för ett super forumt!
Användarvisningsbild
av ER
PPC som ger 188hk är väl nästan givet och du återställer till tråkiga 140hk på kort tid inför service/besiktning för undvikande av onödiga problem.
Faceliftklarglasstrålisar modell 05- fram samt klarglas modell 05- bak ser jag som givet för att motverka gråstarrblicken bilen har original och bara dessa får bilen att se 10 år yngre och mer hungrig ut direkt. Alternativet är R/xenon modell 02-04 men dom är nästan lika dyra dom och är liksom xenon 05- inte allt för enkelt att få ordning på dock med kabelhärva och allt.
Budgettipset är att ta av glaset på originalstrålkastaren och lacka den svarta ramen i silver för R-look, blir klart bra på silverfärgade/ljusa/ljus metallic bilar men mindre bra på mörka enligt mig.
XC-gill från radicast tex är ju enkelt att få på och S60-grill slipper moddas då den inte passar original.
Takvinge är väl ett "måste" för sportighet och inte nödvändigtvis en dyr från Volvo utan det finns ett antapl pirat som jag tycker är snyggare och passar bättre än originalen.
Men frågan är var taket i budget ligger för PPC ligger ju bara den på dryga 5000kr och strålisar är heller inte billiga liksom bakljusena.
Hade sen fortsatt och sagt komplett 05- front/bak men då är vi inne på överkurs 2B både tekninskt och ekonomiskt.
MEN måste trotts att det är dyrt slå ett slag för sportratten modell 06- i offblack med aluinlägg då den är rena drömmen mot den äckliga och tråkiga plastratten S60 likväl V70N kommer med original men den ratten kostar som sagt flis och nya poffkudden med järnmärket är inte heller direkt gratis så det blir väl där en 10 lök nytt för dom två skönheterna men dom gör mycket för trivseln bakom ratten.
KIR/stilettnyckel dock är billigare och fungerar på våra bilar och är ett "måste".
Lackade bromsok är dock både billigt och gör sitt till utseendet.
Frågan är dock om konsollbyte blir så himla enkelt pga färgerna som skiljer sig från dom äldre invändigt, kanske det går att få in en konsoll från S60 av samma årsmodell och därmed slippa byta hela inredningen pga nyanskillnaden mellan älder med Graphite och nyare med Charcoal.
av Frodda
Gjutet! tack för riktigt bra svar!
188hk är gjutet!
glaset fram o bak tåls tänka på!
vinge blir det nog, samt grill så har man kanske gjort lite

Har du ett hum om var jag hittar en sån ratt?nån hemsida?
ska sitta googla se om jag hittar lite...
återigen tack för informationen o ideerna!
ER skrev:PPC som ger 188hk är väl nästan givet och du återställer till tråkiga 140hk på kort tid inför service/besiktning för undvikande av onödiga problem.
Faceliftklarglasstrålisar modell 05- fram samt klarglas modell 05- bak ser jag som givet för att motverka gråstarrblicken bilen har original och bara dessa får bilen att se 10 år yngre och mer hungrig ut direkt. Alternativet är R/xenon modell 02-04 men dom är nästan lika dyra dom och är liksom xenon 05- inte allt för enkelt att få ordning på dock med kabelhärva och allt.
Budgettipset är att ta av glaset på originalstrålkastaren och lacka den svarta ramen i silver för R-look, blir klart bra på silverfärgade/ljusa/ljus metallic bilar men mindre bra på mörka enligt mig.
XC-gill från radicast tex är ju enkelt att få på och S60-grill slipper moddas då den inte passar original.
Takvinge är väl ett "måste" för sportighet och inte nödvändigtvis en dyr från Volvo utan det finns ett antapl pirat som jag tycker är snyggare och passar bättre än originalen.
Men frågan är var taket i budget ligger för PPC ligger ju bara den på dryga 5000kr och strålisar är heller inte billiga liksom bakljusena.
Hade sen fortsatt och sagt komplett 05- front/bak men då är vi inne på överkurs 2B både tekninskt och ekonomiskt.
MEN måste trotts att det är dyrt slå ett slag för sportratten modell 06- i offblack med aluinlägg då den är rena drömmen mot den äckliga och tråkiga plastratten S60 likväl V70N kommer med original men den ratten kostar som sagt flis och nya poffkudden med järnmärket är inte heller direkt gratis så det blir väl där en 10 lök nytt för dom två skönheterna men dom gör mycket för trivseln bakom ratten.
KIR/stilettnyckel dock är billigare och fungerar på våra bilar och är ett "måste".
Frågan är dock om konsollbyte blir så himla enkelt pga färgerna som skiljer sig från dom äldre invändigt, kanske det går att få in en konsoll från S60 av samma årsmodell och därmed slippa byta hela inredningen pga nyanskillnaden mellan älder med Graphite och nyare med Charcoal.
Användarvisningsbild
av ER
Ratten hittar du hos din Volvohandlare och nackdelen för dig med V70N är att den är treekrad så ny airbag är ett måste och den får du inte med dig omonterad från din handlare utam den vill dom själva sätta in.
Annars så kolla in blocket och dylika ställen för vem vet det kan ju dyka upp 3 ekrade airbags och rattar där. Skroten via bildelsbasen är ett annat tips men en del skrotar vet tydligen inte vad e-mail är då dom inte svarar på förfrågningar eller säljer saker under lördag-söndag man beställt via e-mail/förfrågan på fredagen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Frodda skrev:Har en V70 2002, 140hp

Bilen är ganska standard i många avseende anser jag.
Den inhandlades lite lustig, då vi blev med hund plötsligt.
Så jag fick sälja min fina s40..

Hade gärna viljat ha lite förslag på hur jag kan få V70 se lite sportigare/nyare ut.
Utan att göra rent för stora ingrepp på bilen eller plånboken ;-)
Inte direkt super kunning om bilar, meen det är nyvaknat intresse!
kan inte beteckning, men har farthållare, styrning av stereo i ratten.

Har funderat på en xc grill bland annat. ev byta ut mitt konsolen, som det är idag så det bara ett fack precis bakom växelspacken, hade gärna haft ett lock? för dölja insyn.
Kanske nått trim?finns det nått lagom, som ökar hp något?
utan behöva byta massa annat, håller det?

Tack på för hand! o tack för ett super forumt!

ER kom med väldigt bra förslag.
Det jag själv gjort är bla vinge bak & tre ekrad trä ratt. För det yttre utseendet så är som sagt vingen ett måste & för känslan (inte bara utseendet) inne i bilen så är tillika en tre ekrad ratt enligt min mening ett måste...helt enkelt för att knapparna sitter bättre dvs 10 i 3. Om jag skulle sälja min bil nu skulle jag sakna ratten mest helt enkelt för att så få bilar utrustas med detta option (på tok för dyrt volvo tillbehör) & det skulle mao vara svårt att hitta en beg bil som man vill ha som har tre ekrad ratt (köpa komplett ratt från Bilia är inget alternativ).

Lycka till med din "styling" & glöm inte att posta bilder när du är klar :wink:
Användarvisningsbild
av ER
Glömde ju en viktig detalj som även den gör sitt nämligen dom slimmade backspeglarna så du slipper lovikavantarna. Hittas poå skrot/blocket eller hos din volvohandlare. Fått pris på dom med belysning/infällning av nya modellen på runt 1300kr/st för stommen+kåpa i osorterad färg på skrot.
av Frodda
har tänkt på dom osså! utvändig blir det nog klarglas/xenon
ny grill, bak blir det vinge med ljus o byte av lampor.

invändigt ska jag försöka hitta en nyare ratt. framför allt, ev letar jag efter nya stolar fram ochså.
av chrall01
Vet du om klarglas baklyktor modell -05 passar rakt av på en -00 utan modifiering?
Mina baklyktor håller på att krackelera sönder av någon anledning så jag måste ändå köpa nya. Gissar på att det är kallavfettningen som förstör plasten...
ER skrev:PPC som ger 188hk är väl nästan givet och du återställer till tråkiga 140hk på kort tid inför service/besiktning för undvikande av onödiga problem.
av Frodda
är absolut inte säker!!
men skulle gissa på att 05 passar din bil ja.
Användarvisningsbild
av ER
Klart dom passar, är ju enklare att få på 05- bakljus på V70N än på S60 som kräver lite mod.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]