Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en xc70 2007 D5 där värmaren inte startar. Har kontrollerat felkoderna får CEM-5F4F har testat att radera den och starta igen men vill ej starta men hör typ en fläkt som låter lite. men efter någon minut så dör den helt

Felorsak enligt felkoden är följande
- Fel på bränsletillförseln till parkeringsvärmen
- Igensotad flamvakt
- Blockerat förbräningsluftflöde
- Kontaktresistans i styrenheten kontaktstycken
- Avbrott eller kortslutning till spänning på flamvaktens styrsignal
- Flamvakt ur fuktion
- Fel i spänningsmatningen till parkeringsvärmaren

Vart börjar jag min felsökning? är det bara att skruva ner värmaren? Vad brukar gå sönder på värmaren? Måste frontspoilern ner eller kan man få ner den ändå? Finns reservdelar på nätet? eller är det hos min lokala Volvo jag ska vända mig till?
CEM-5F4F betyder i klartext bara att CEM konstaterat att det inte gick att starta värmaren. Om man inte har någon felkod annan än den kan det vara nästan vilket fel som helst, precis som din lista över tänkbara felorsaker antyder. Tyvärr är det inte heller så enkelt att peka ut vad det brukar vara fel på. Värmarna tenderar inte att trilskas av bara en anledning utan rätt många olika. Om du har tillgång till VIDA/DiCE finns där ett test man kan köra som kanske kan ge ytterligare hjälp att diagnosticera problemet. Och ja, du måste bort med stötfångarhöljet fram för att komma åt värmaren ordentligt.

För att börja med det enklaste: Du säger att du hör fläkten gå. Det är den fläkt som skall dra in luft till värmaren och den startar så gott som omedelbart vid startförsök. Hör du också bränslepumpen ticka? Den är monterad vid tanken på höger sida av bilen och hörs tydligt inne i bilen när den går förutsatt att motorn är avstängd. Den startar inte omedelbart vid startförsök men går igång relativt snart.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Har tillgång till Vida/Dice får kolla ikväll om jag hittar det testet i programmerat :)

Hör bara fläkten, tror inte jag har hört bränslepumpen ticka utan är bara ljudet av fläkten som startar direkt som du skriver, får radera felkoden i kväll och lyssna efter bränslepumpen om den gör något ljud eller inte
Ja radera koden först. Annars kan det hända att bilen vägrar att ens försöka starta värmaren.

Du bör med avstängd motor höra ett tydligt och ganska snabbt tickande ljud från bränslepumpen när du direktstartar värmaren inifrån bilen. Kommer inte omedelbart men ganska snart efter att du tryckt på startknappen. Om ljudet uteblir är det mycket troligt att det är pumpen som utgör problemet. Kan vara fel på själva pumpen men kan också bara vara problem med strömförsörjningen till den. Pumpen sitter som sagt vid tanken, under bilen, på höger sida.

Det test i VIDA jag talar om hittar du om du går in på "diagnostik", "bilkommunikation", väljer CPM i bilden över CAN-nätet och sedan fliken "Avancerat". Där tror jag också man kan välja att "tvångsköra" pumpen (vilket man dock inte bör göra för länge utan värmaren igång eftersom man då får värmaren full av oförbränt bränsle).
Jag hade samma fel på min, hörde inte heller bränslepumpen men fläkten gick. Det var en smältsäkring som hade löst ut, ganska vanligt tydligen. Den sitter på själva värmaren, kostade nån hundring på Volvo. Jag provade i felsökningssyfte att bygla förbi säkringen och starta värmaren, då startade den direkt. Enkelt test, och säkringen är lätt att byta när man vet att det är den som är fel.
Hej

Raderade felkoden CEM-5F4F och gjorde ett startförsök med bilen avstängd, hörde pumpen gå igång och ticka lite och sen hoppade värmaren igång, den startade i morse med tiduret också, Funderar på om felet kan bero på fukt i någon kontakt? Vi har nu fått ett väderomslag med plusgrader igen.
Provande för några dagar sen när vi hade minus 3-5 grader, Då gjorde värmaren några startförsök utan att hoppa igång. Men får hålla tummarna att det var något tillfälligt fel som inte kommer tillbaka :)
OK. Bara att hålla tummarna. Och trilskas den igen vet du i vart fall vad du skall lyssna efter.

Fukt i kontakter kan mycket väl spela in, särskilt den här tiden på året. Ytterligare en sak att ha i åtanke är att värmare enligt min erfarenhet kan uppföra sig lite speciellt vid första starten för säsongen (vilket det kanske handlade om när du försökte första gången). Min V70 -02 har bensinvärmare och den startar så gott som aldrig på första försöket vid säsongspremiären. Normalt gör den först ett misslyckat startförsök (fläkt och pump går men värmaren tänder inte) och sedan ytterligare ett som sker automatiskt utan att jag behöver trycka på knappen en andra gång. Detta sätter felkod CEM-5F4F. Men trycker jag i det här laget på startknappen ytterligare en gång startar värmaren så gott som genast. Sedan startar den snällt på första försöket resten av säsongen.

Min gissning är att det är någon mikroskopisk läcka på bränsleledningen som gör att det är snustorrt överallt sedan värmaren fått stå något halvår och att det därför tar väldigt lång tid innan tillräckligt med bränsle pumpats fram. Har aldrig försökt göra något åt detta eftersom olägenheten är minimal. Jag vet sedan länge att jag måste starta värmaren med lite handpåläggning ute i bilen första gången på säsongen. Därefter startar jag med min GSM-styrda fjärrstart utan problem.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?