Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micklo
I går var inte turen på min sida, tyckte bilen kändes konstig på vägen och konstaterade ganska fort att jag hade fått punktering :???: Det satt en skruv i ena bakdäcket som nu var platt.
Hmm, fram med "veven" och reservhjulet och började att skruva...
Eftersom jag alltid lämnar in bilen på gummi verkstad när det är dax för däck bye mm så satt dom som f¤n, dom har ju mutter snurra med tryckluft och dom lossnar garanterat inte! Men har man bara orginal verktygen som ligger i bilen så var det inte någon lätt match att lossa muttrana!! Det slutade med att jag drog av huvudet på mutter verktyet och där stog jag... Som tur var befan jag mig inte ute i obebyggelsen så jag ringde en polare som kom med ett riktigt fälg kors. Sen gick det som en dans, in med däcket på lagning och sen var det bara att köra vidare med en erfarenhet rikare.

Ett råd: Ha med ett riktigt fälgkors i bilen!
Användarvisningsbild
av Loner
Så sant! Nu har jag inte ett fälgkors utan ett spärrskaft, men av exakt samma anledning.
Råkat ut på förra bilen när den var nyiköpt av mig för punka, och först vek sig domkraften (850's original domkraft), sen orkade jag med nöd o näppe (sparkar och slag) få loss dom mutterdragna bultarna mha spärrskaftet.

ps. Vi ses säkert på vägarna (Frösön var det här!) ds
av maf
Jag lärde mig också denna läxa. Skulle byta från vinter till sommardäck på min nyinköpta bil. Använde som jag alltid gjort på mina tidigare bilar de medföljande verktygen för att lossa skruvarna, men det gick bara inte. Resultatet blev bara att jag slant och förstörde en låsmutter. Jag tog till och med en två meter lång järnstång som jag satte som hävarm på originalverktyget, vilket bara resulterade i att originalverktyget numera är böjt skrot.

Införskaffade ett riktigt verktyg på Clas Ohlsson och lyckades byta tre hjul. Åkte med tre sommardäck och ett vinterdäck till Bilia för att köpa en serie nya låsmuttrar. Det blev ingen billig historia att byta hjul själv. Och det värsta är att när man säger till på Bilia att originalverktygen inte fungerar så svarar dom bara att man måste skaffa riktiga verktyg för att dom där inte är så bra. Kvalitet på dom här bilarna... Dom kunde gärna fått behålla sina vita tyghandskar som ligger i reservhjulet och istället lägga några extra kronor på verktygen.

Så för alla er som aldrig byter hjul själva, och som inte vill köpa ett riktigt fälgkors att ha i bilen - slit ut reservhjulet. Det finns ingen mening med att köra runt med det, när man ändå aldrig kan byta till det. Utrymmet kan användas till något roligare.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Ett annat råd är att lämna in bilen på en gummiverkstad som drar med rätt moment...finns speciella "grejer" som man sätter längst fram på mutterdragaren så att den drar rätt!
Användarvisningsbild
av greeeken
Ett gött råd är att INTE dra åt special muttern för hård.
På däck firmor glömmer de sånt.Så innan man hämtar ut bilen så PÅPEKA att de inte ska skruvaåt för hårt.
Dont worry muttern lossnar inte.
För tar man i för hårt så är risken stor att man får samma problem som du fick.
gött att det löste sig för dig
Användarvisningsbild
av Wabbe
Jag fixade inte att få loss mina bultar ens med ett fälgkors i våras då jag skulle byta till sommarhjul. Inte sagt att jag är onormalt svag :).
Som tur vad så hade jag köpt ett sådant där "nödkit" som Bilia sålde i våras. Ni vet med startkablar, bogserlina, kompressor etc.
I detta pack fanns det med en sådan där Fälgnyckel med teleskopskaft.
Snacka om att den nyckeln gav moment! Ingen risk att bulten tar stryk heller. Kan jag klart rekommendera!
Så här ser den ut hos Bilia. Finns nog billigare hos ngn annan:
http://cars.bilia.se/Shop/ProduktKort.a ... ktTypID=15
Senast redigerad av 1 Wabbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Jobbar själv som bilmekaniker och kan bara säga att vi drar alla våra fälgar med momentstavar det vill säga att dom dras åt till 19kg och sen säger vi till kunderna att känna på muttrarna efter en vecka och vi har aldrig fått nåt klagomål från nån att dom suttit för hårt!!! Däremot har vi fått flera kunder som varit på andra verkstäder och bytt sina däck och sen inte fått loss muttrarna just därför att dom flest använder sig av vanliga hylsor när dom drar åt!!
av Anbo32
Hej,
Håller med de flesta ovan - även jag har köpt ett nytt verktyg på Mekonomen. Vet inte vad det heter men en järnstång på ca en halvmeter med rätt hylsa. Ca 150 kronor.

Orginalverktyget såg ut som en myggspiral efter att jag hade använt den.

En detalj jag inte riktigt gillar är att vissa verktyg inte är 90-grader vid mutterfästet utan mer åt 45-graders hållet. En hel del kraft försvinner i och med detta.

Tidigare har jag haft ett fäljkors och trätt ett järnrör ovanpå en av de lediga "vingarna".

Dessutom, jag har haft min bil inne för byte hos Bilia men jag tror att värmeutvecklingen i kombination med lättmetallfälgar gör det svårare nu för tiden.
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]