MickeM skrev:Jovisst får man en VIDA/DICE för 1000kr och den är bäst
MEN:
VIDA/DICE kräver en Lap-top också. Har man ingen, blir det betydligt dyrare och omständigare. Kräver ingen värstingdator men ändå.
VIDA-DICE med i bilen under tex husvagns-semstern har man inte heller om man inte vill ha otympliga laptopen med sig.
Handhållen Volvo-OBD scanner ligger alltid i bilen.
Söker själv billig laptop med Win7, för en VIDA/DICE för det vore ju givetvis oslagbart att ha både VIDA (hemma för felsökning) och handhållen (för ev problem borta)!
Det ligger en del i vad du säger. Vad som definitivt är en "no brainer" är att ha VIDA på datorn, även om det är en stationär burk. Jag har kört VIDA (eller dess föregångare VADIS) på det sättet i snart 10 års tid, långt innan det fanns några kloner av DiCE (eller dess föregångare för VADIS kallad VCT 2000) att köpa.
Sedan är frågan vad man skall kombinera VIDA med. Jag körde i många år med en separat BSR PPC felkodsläsare (den första specifikt avsedd för Volvo som fanns att tillgå så vitt jag vet) och tyckte det funkade bra i de flesta avseenden. Det var rätt sällan jag saknade de extra funktioner man kan få med VIDA och DiCE i kombination. Och den separata läsaren har fördelen att den alltid kan ligga till hands i bilen.
Ibland är just detta en avgörande fördel. Jag har t.ex. haft problem med ett intermittent fel på gasspjället på min V70 T5 -02. Om felet dyker upp går bilen i "limp home", det vill säga är i det närmaste okörbar. Men om jag raderar felkoden med motorn igång eller utan att slå av tändningen emellan går den hur fint som helst.
En separat dosa är också mycket smidigare att använda i bilen. Det är alls inte bekvämt att sitta med en laptop i knäet i förarsätet, särskilt inte om diagnosen tar lite tid.
När jag köpte min V70 D4 -15 funkade dock inte min gamla BSR-läsare längre och jag skaffade då en DiCE. Först hade jag en som bara kommunicerade via USB men köpte sedan en av de få DiCE-kloner som också har Bluetooth. Numera kör jag vanligen fram bilen till fönstret vid arbetsrummet, kopplar in och hänger upp DiCEn och går sedan in och diagnosticerar med VIDA från min stationära dator via Bluetoothförbindelse.
Sedan har jag också VIDA på min portabla dator ifall det skulle krisa när jag är på resa. När jag åker på långresa är den datorn alltid med men jag har inte ständig möjlighet att läsa av och radera felkoder var jag än är som med den gamla BSRen. Den senare ligger därför fortfarande i facket under armstödet mellan framstolarna på min V70 -02.
Det man får med VIDA och DiCE i kombination som separata felkodsläsare inte kan erbjuda (i vart fall inte den jag har) är följande:
Möjlighet att se om en felkod är aktiv eller inte, när den första gången sattes och hur frekvent den dyker upp.
Möjlighet att läsa givarvärden i realtid och aktivera diverse funktioner på kommando.
Möjlighet att köra diverse kompletterande tester och göra diverse kalibreringar.
Möjlighet att ställa diverse så kallade kundparametrar och nollställa diverse räknare.
Möjlighet att läsa ut hur bilen är konfigurerad (t.ex. med avseende på vilken extra utrustning den har).