Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janneduschring
Hej. Jag har läst igenom några trådar och sökt både här på forumet och på google men hittar inga bra svar på min fråga, svaren som getts har jag annars avfärdat då det inte hjälpt.

Jag har en Volvo ocean race v70xc -02. Den ger av sig ett hemskt oljud (klonk) när man svänger i låga hastigheter, t.ex. parkering, när man svänger mycket, i rondell, återvändsgränd osv. Det klonkar ordentligt ända tills man börjar ratta ut och köra rakt igen. Eventuellt även att det är relativt svårt att växla mjukt på låga växlar, det kan hugga till när man släpper kopplingen, allt som oftast kommer ju oljuden i samband med sväng i låga hastigheter så jag vet ej om det kan ha att göra med drivningen.

Fjäderbenslagringarna fram utbytta, vart inte bättre.
Nyligen hade jag även in bilen på auktoriserad Volvoverkstad där de hittade och åtgärdade följande:

-höger spindelled fram utbytt, riktigt glapp
-gummibelägg (?) Under fjädrarna låg fel, dessa rättade han till.

Han nämnde även att inre styrlederna var lite glappa men inte mycket, det var dem på var och varannan bil tydligen. Detta gjorde han inget åt. När jag körde hem bilen testade jag ratta runt lite överallt och trodde problemet var borta tills senare på kvällen då var oljudet tillbaka igen. Han mekanikern trodde då att fettet i drivknutarna kunde vara gammal och att det kunde smälla när man körde om bilen var kall. Har nu testat och bilen ger ifrån sig klonkande ljud både när den är kall samt varm, kanske inte lika mkt som innan servicen gjordes men problemet är fortfarande kvar.

Jag vill tro att det låter mest i framvagnen men farsgubben tycker det låter bakifrån också (fjäderbenslagringarna bak är kollade och OK).

Länkarmar, bussningar, drivaxlar, damasker ska allt vara kollat och okej enligt verkstaden. Även kardanaxel, framvagn och bakvagn. Jag frågade om den klassiska viskokopplingen och hylsan men inget där skulle ge ifrån sig dessa oljud om det var trasigt.

Vad tror ni kan vara felet? Var ska jag leta? Kan drivknutarna vara trasiga eller fettet gammalt?

MVH desperat bilägare...
av MickeM
Du är i fel forumkategori för en 2002.
Det är en V70N.

Hur mår främre nedre motorfästet? Momentstag kallas det.

Drivknutar klickar i svängar om dom är kass.
Kanske 8klick/hjulvarv, så det klickar /knackar rytmiskt då.

Eller är det mera slumpvis "klonk" kanske ett/två per sväng?

Men fråga i rätt kategori.
av janneduschring
Det är mera klonkljud än rytmiska klickningar, ibland låter det ibland inte, ibland mycket ibland mindre. Nedre motorfästet vet jag ej, inget som jag kollat och inget de påpekade på servicen. Kanske ska jag se över detta om det skulle kunna vara en bidragande orsak?

Oj, fel kategori, sry! Kan jag ändra denna tråd eller måste jag göra en ny?
av janneduschring
Har läst vidare och letat och många pratar om fjädrarna och tillhörande gummimellanlägg samt gummi som sitter under fjädrarna. Började fundera över detta då mekanikern rättade till dem på min bil (de låg fel), kan det vara så att de hoppade fel ganska direkt igen efter några timmar eller en dag?

Kan dessa slitas så till den grad att de måste bytas, att det inte räcker att rätta till?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett långskott, men en kompis V70 2002 hade en klunkande/slagande ljud vid längre hastigheter, vid gupp och till viss del även vid kurvtagning, efter att ha felsökt en bra stund kunde jag konstatera att det var krängningsshämmarstagen (knirkstagen) som lossnat en aning och liksom rörde sig och gav oljud vid själva infästningen på fjäderbenet vid belastning. Vid felsökning så kändes dom stumma och rätt åtdragna men kunde trots detta vid belastning flytta sig en aning i bulthålen.
Felet hittades efter att jag bänt runt med en kofot kring allt som rör sig i framvagnen.

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]