Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tummen63
Hej jag har fått en felkod som betyder Reglerventil inlopp för hög eller låg signal . På engelska Control valve inlet. signal to high or low . Någon som vet vad detta betyder och vad denna reglerventil sitter och är för något . Bilen är en Volvo V70 140 hk -2002 . Med vänlig hälsning Peter
av MickeM
Skriv vad felkoden var. Inte bara översättningen till text, för den är diffus.
Siffer/bokstavskombinationen säger mera.
av tummen63
Felkoden är ECM-9150 vilket mest tyder på att det är fel på spjällhuset ( Magneti Marelli) vilket det ju har varit stora problem med för Volvo . Mitt spjällhus är bytt till nytt på Volvo 2012 (7100 kr)för 3500 mil sedan . Jag öppnade potentiometer 1 i går och såg att den var av den nya sorten med magnet och tre stift och en kabel . Bilen går hur bra som helst och jag skulle bli förvånad om det är fel på spjällhuset . Felkoden säger även Reglerventil inlopp för hög eller låg signal , men jag jag vet inte vad denna reglerventil är för något . Det började med att felkoden kom kanske varannan vecka efter att jag tog bort den . Bilen har även stått still en månad med batteripolen av , efter det så kommer felkoden tillbaka på en gång . När jag tar bort den så kommer felkoden tillbaka var tredje gång jag vrider på och av tändningen , behöver inte ens starta bilen . Vad kan det vara för fel och vad kan Reglerventil inlopp vara för något . mvh Peter
av MickeM
Hmmm, din felkod ECM-9150, och översättningen "Reglerventil inlopp" stämmer inte överens.

Jag hade gissat på omställningsventilen för VVT-enheten appropå texten. En 140hk har VVT på insugskamaxeln.
Vanligt fel, och vanliga symptom kan vara orolig tomgång/gång i allmänhet eller helt normal och bara lite svagare än vanligt i vissa lägen.

Felkoden ECM 9150 talar dock mycket riktigt om Gasspjället.
av tummen63
Tack för svaret , är det denna ventil som även kallas kamställningsventil 36002145 eller 8670421 när man tittar på bildelsbasen . När man går in på denna sida http://sv.bsr.se/las-mer/dtc-koder/ECM/9150 får man fram att felkod ECM- 9150 även betyder reglerventil inlopp för hög eller låg signal . Med vänlig hälsning Peter
Senast redigerad av 1 tummen63, redigerad totalt 0 gånger.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]