Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoman89
Hallois...jeg har en 02 V70 med automat kasse, bilen har gått 210000 km, men så lurer jeg på om det er normalt at kassa er litt "hard" i giringa noen ganger? og det som er snodig er at noen ganger så "feilgirer" den... f.eks kjører i 2 gir og skal i 3 gir så plutselig girer den til 1 :???: noen som har erfaring med no lignende? har sjekket girolje men alt er bra, det kommer ingen meldinger kjørecomputeren eller lignende..kan det være den adaptive styreenheten som svikter? eller noe med programvare å gjøre? + en annen ting, da jeg startet opp bilen stod det i den lille ruta "Motorsystem Serv. Erfordras", jeg dro til Bilia for å sjekke, og de sa at det lå en feilmelding på bremsesystem, men ABS lampen har ikke lyst, og Bilia sletta koden og den har ikke kommet tilbake :???: Kan det også ha noe med programvare å gjøre? eller var det bare en tilfeldig feil? jeg har også en annen beskjed som lyder "SRS-Airbag Serv.Snarast" har sjekka den og de sier det er elementet som overvåker airbagene som er ødelagt, den tror at airbagene ikke funker..men ifølge Bilia så var de hele, men er liksom elementet selv som er klikt...og det er en reparasjon som her i Norge koster 10000 kr :( , så noen sa at airbagene ikke kom til å løse seg ut ved en kollisjon, mens andre sa at det kom de til å gjøre? :???: begge disse jobber på Bilia :( noen som kan hjelpe?
av Jesper
Oj... Skriv med lite radmatningar så blir det lättare att läsa... :-)

Angående växlingarna- Vet du om spjällhuset(ETM- electronic throttle module) är rengjort eller bytt? Tror att du har den äldre varianten på en -02

Angående Airbag felet- du har inte en massa kommunikationsfel? Själv hade jag kortslutning av CAN-bussen i dörren vilket gjorde att airbagsystemet fick fnatt.

Skriv gärna vilken motor du har...

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av volvoman89
Sorry, er første gang jeg bruker forum:P
hmm tror ikke det ang. ETM er skiftet/sjekket...men det må jeg jo gjøre nå:D Vet du om det finnes oppdateringer på programvare for girkassa?

Tusen takk ang. råd det med CAN-buss :D

Sist jeg snakket med Bilia så sa de fortsatt at det var elementet som overvåker airbagene som hadde blitt ødelagt.
Det som er rart er at en som jobber der sa at det bare var en krets som kostet 1500 kr å fikse, mens en annen sa plutselig at det var hele elementet som kommer til å koste 10000 kr :???:

Og jeg har nullstilt hjerne og hele pakka, og alt virker normalt etter ei lita tid, men etter jeg har startet bilen et par ganger så kommer beskjeden ang. airbag opp igjen :???:
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]