Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danje
Som rubriken lyder, måste man köra in dem eller Hur funkar det? Bytte mina nyss, fastnar i bromsskivan.. rullar skivan så satt dem först fast. Sedan släppte dem pcj börjar låta som fan.

Normalt?
Har släppt skruven inne i kupen
robinb3rgsten skrev:Till handbromsen? Låter som något inte sitter helt rätt isf
Ja, precis. Har rengjort allt och bytt bromabackar till handbromsen. När jag snurrar på bromsskivan så skrapar det. Fastnar lite ibland också.

Kanske släpper om man kör en sväng sedan och drar lite i handbromsen?
Jag har uppfattningen att handbromsbackar måste köras in. Man kör i ca 20 km / tim i ett antal hundra meter medan man drar handbromsen. Inte mer och inte fortare, det får absolut inte bli överhettat. Behövs mer inslitning, låt det svalna och repetera.
Varför? Min uppfattning är att en handbromsback monteras i en cirkelrund bromstrumma, handbromsbackens diameter stämmer ej exakt med befintlig och sliten trumma, detta måste slitas in för att få full anliggning. Det är även så att slitageytans bredd i bromstrumman stämmer ej överens med ny bromsback, förmodligen är bromsbackens belägg någon millimeter bredare än trummans motsvarighet. Efter denna inkörning är det dags att justera handbromsspaken till att ta vid lämplig höjd.
Ska testa hur den beter sig när jag kör. Har lokaliserat ljudet till bromsskölden tror jag. Försöker vända och bända lite men ljudet kvarstår. :x Aja! Går väl köra ändå, irriterande dock
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]