Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adahlm
Har en V70N årsmodell 2001 med 2.4l bensinmotor som dessutom är utrustad med ardic-tilläggsvärmare.
Köpte bilen på sommaren men har aldrig fått igång värmaren. Tittade lite närmare på den på veckoslutet och konstaterade att styrboxen var totalt vattenfylld.
Bild

Bild

Några frågor om detta:

Är detta vanligt?
Är lådan rätt monterad? Med kontakten uppåt? lådan verkade ha nåt slags ventilationshål brevid kontakten. Misstänker att vattnet kommit in den vägen.
Vad kostar en ny låda - 9499389-A som ny månne?

Finns ju risken att denna inte startar ens med ny styrbox då värmaren kan ha varit oanvänd typ hur länge som helst..
av Rådlös
Jag har inte så mycket svar på dina frågor, men ett svar får du i alla fall. Ardic var ett annat namn på värmare som tillverkades av Volvo Flygmotor. Ungefär när din bil tillverkades såldes all värmartillverkning till Ebersprächer. Man sålde rubbet. Olika värmarkonstruktioner, reservdelslager och service. Så småningom såldes även själva Volvo Flygmotor också och ingår i något engelskt bolag, tror jag (?)
Så mitt tips är att du börjar fråga någon auktoriserad Ebersprächerverkstad. Vad heter själva värmaren? Alltså någon modellbeteckning?
av S80_140HK
Om inte värmaren med tillhörande komponenter är helt slut så borde den starta utan problem med hjälp av en frisk styrbox. Hur långt har bilen gått? Har du tillgång till Volvos felkodsläsare med tillhörande program? (Dice + Vida) I så fall skulle jag köpa en styrbox från bildelsbasen, kruxet med att köpa beg är att boxen kan vara spärrad pga för många startförsök (om värmaren i bilen den kommer ifrån varit kass) och då måste man "låsa upp" den med Volvos program.
av adahlm
Bilen är 16 år gammal och har rullat närmare 400 000km så högst troligt är att denna värmare inte slår igång med endast byte av styrboxen.. Men skall ändå försöka hitta nån begagnad låda att pröva med., Är det månne skillnad på styrboxen på Bensin/Dieselmodellen? Hittar ganska dåligt med 9499389-A Utan -A verkar det finnas mera av.
av Rådlös
Av rena komfortskäl tycker jag du skall försöka få igång värmaren. Låt vara att du kanske måste öppna den och tvätta rent i tändanordning och lager etc. etc. Men det är sådant som har gjorts förr. Och om man inte har lämpliga verktyg och lokaler eller andra utrymmen för det så finns det ju bilelfirmor och båtservicefirmor som har vana och kunskap vid sådana här värmare. Bilen må ha gått långt, men värmaren har "bara" gått någon timma varje vardag under en markant begränsad del av året. Så jag tror inte du skall döma ut den så lätt.

Jag vet inte, men för mig låter det som självklart att bensinvärmare inte har samma grundförutsättningar som dieselvärmare. Eftersom det tillverkas två olika varianter av värmare och styrboxar så är det nog skillnad på diesel- och bensinstyrbox. Så leta efter en styrbox så exakt din nu aktuella du kan komma.
Användarvisningsbild
av johnnype
Nja, det ska vara samma box (CPM) till bensin och diesel. Det är CEM som bestämmer vilket läge den ska arbete!

Kanske också kolla upp så att din bil är "fixad" med bränslepumpen monterad bak istället för direkt på värmaren. Var visst problem med den monteringen. Vet iofs inte vilket år det blev standard med montering bak? Kanske 2002?

Skamligt dyra boxar på bildelsbasen också...
av adahlm
Ok, tack för svar. Skall nog försöka ännu, har inte frågat på Volvo men en bekant hade bytt motsvarande för ca. 5000kr.
Så försöker hitta nåt begagnat ännu.

Denna har bränslepumpen brevid vattenpumpen, blir det problem med för långt sugavstånd från tanken eller vad?
av adahlm
På ebay hittade jag 2st begagnade för en överkomlig summa - men dessa boxar saknade slutbeteckningen "-A" som min box hade. Månne det passar att sätta dit en box utan "-A"
Användarvisningsbild
av johnnype
adahlm skrev:Denna har bränslepumpen brevid vattenpumpen, blir det problem med för långt sugavstånd från tanken eller vad?
Tror det var att bränslepumpen överhettades och helt enkelt la av. Finns säkert någon som letar upp en rapport och rättar mig annars :D
adahlm skrev: På ebay hittade jag 2st begagnade för en överkomlig summa - men dessa boxar saknade slutbeteckningen "-A" som min box hade. Månne det passar att sätta dit en box utan "-A"
Jag skulle gissa på att det går utmärkt.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]