Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
andersuw skrev:Det är helt klart lättare att ladda via den pluspol med grov direktledning till batteriet som sitter invid säkringsboxen i motorrummet. Behövs ingen demontering alls. Bara att fälla upp locket över polen. Men jag brukar lämna huven öppen, i vart fall på glänt, när jag laddar. Inte så bra om något hoppar loss eller hamnar i kläm om man försöker stänga.
Okay men var kopplar man då den andra polen? Har för mig att det är bara en plus pol där? Kan man sätta den andra i motorns upphäggningsögla precis som när man använder starthjälp?
av andersuw
Du kan sätta den andra klamman var som helst där du har jordförbindelse, t.ex. på ett motorfäste. På min V70 T5 -02 finns en radda jordpunkter (skruvar med jordkabelöglor under) precis vid vänster framskärms infästning i ovankant. Det vill säga de sitter bara aningen till vänster (till höger om du tittar på motorrummet framifrån) om facket där pluspolen sitter. Jag brukar jorda på någon av dem när jag laddar. Ser troligen ut på precis samma sätt på en S60 som på en V70 eftersom dessa båda bilar i allt väsentligt är identiska från fronten till B-stolparna. Det är bara kosmetiska detaljer som skiljer.
av andersuw
Nej du behöver inte koppla loss batteriet för att ladda det. Batteriet laddas ju i normala fall medan du kör och då är det förstås inkopplat.
av MickeM
snowman skrev:Så man behöver inte koppla av batteriet från bilen när man laddar det?
Om din batteriladdare är av gammal transformatortyp (finns nya sådana) så rekomenderar jag att du kopplar ifrån batteriet först.
Om den laddar länge kan den ge överspänning som styrmodulerna inte tål.

En modern laddare med underhållsladdning, överspännings, polaritets, och kortslutningsskydd är bara att köra rakt på!

Edit:
Ser att du köpt en Cetek.
Bara att ladda!

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]