- lör 28 okt 2017, 08:51
Hej har fått felkod ECM-9150 (Gasspjällenhet,internt fel) kan även betyda att det är fel på potentiometer 1 för hög eller låg signal . Text kommer upp i displayen motorsystem service erfordras och den gula varningstriangeln lyser . När jag tar bort felkoden kommer den tillbaka var tredje gång jag vrider på och av tändningen , behöver alltså inte ens starta bilen . För fyra år sedan fick jag nyaste programvaran ETM uppgradering VO 30677023 och Etm omladdning VO 9438290 och ett nytt spjällhus på Volvo i Gävle till kostnad 7100 kr , har bara kört 3500 mil sedan dess . Har kommit på att det kanske kan vara pedallägesgivaren för farthållaren som sitter på bromsservot i motorrummet . När jag rycker lite i kablaget och slår lite på givaren så kan jag en kort period slå av och på tändningen fler än 3 gånger utan att felkoden ECM-9150 kommer tillbaka . Jag har inga felkoder på denna pedallägesgivare och farthållaren fungerar och bilen går för övrigt hur bra som helst . Det borde ju inte vara spjällhuset det är fel på när det är så pass nytt , någon som har någon ide vad det annars kan vara för fel , har beställt en pedallägesgivare från skroten och hoppas att det bara är det felet .Jag har även tagit bort spjällhuset och gjort rent det . Har även läst på det här forumet och andra forum om folk som har precis samma fel men inte fått något svar om felet , en hade till och med testat spjällhuset och det skilde inte så mycket på värdet mellan potentiometrarna (tror det endast var 1,5 grader skillnad och man ska kunna ha upp till 20 graders skillnad utan problem ) han hade precis samma symptom som min Volvo V70 2,4 140 hk 2002 . Har ingen lust att kosta på bilen ett nytt spjällhus igen på Volvo för 7100 kr då bilen knappt numera är värd så mycket . Någon som har någon ide vad det kan vara för fel .
Med vänlig hälsning Peter
Med vänlig hälsning Peter
- By Bio70