Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
Du kan koppla om själv antar jag men fråga på Volvo först varför det är draget så tokigt.

/C
av Jenson
Bamseplåster skrev:Då har jag gjort lite felsökning och konstaterade att strömmen var dragen till plats 16 i säkrinsdosan bak. Enligt instruktionsboken skall det ju vara plats 7. Kan man koppla om hur som helst själv eller måste det lämnas in till experterna på Volvo.
Tjena, hoppar in här då jag har samma problem. Har du fått rätt på det?
Har själv inte gjort någon större felsökning än, men det verkar vara kopplat likadant som ditt. Det roliga är att det funkade för den förra ägaren.
Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Ja jag var in på volvo och frågade och dom tyckte jag skulle koppla bort batteriet och prova koppla om och se om det funkar, om det inte gör det så skulle jag lämna in bilen. För min del blir det bilfirman som sålt bilen som får göra sköta inlämningen.
Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Förresten Jenson vilken årsmodell har du ?
av turbomart
Bamseplåster skrev:Då har jag gjort lite felsökning och konstaterade att strömmen var dragen till plats 16 i säkrinsdosan bak. Enligt instruktionsboken skall det ju vara plats 7. Kan man koppla om hur som helst själv eller måste det lämnas in till experterna på Volvo.
Enligt elchemat:
Fuses in cargo compartment
nr 7: 12V outlet, cargo compartment 15A
nr 16 12V outlet, cargo compartment, accessory V70 15A

så varken säkring 7 eller 16 är helt fel... 16 ska alltså användas när man köper till ett extra 12V uttag.
av Jenson
Bamseplåster skrev:Förresten Jenson vilken årsmodell har du ?
-02,
håller just nu på att koppla om skiten från uttag 16 till 7 då det inte finns tillstymmelse till ström i 16. På uttag 7 är det konstant ström. Jag får väl se om det brinner upp då man inte är så haj på det elektriska
av Jenson
Jenson skrev:
Bamseplåster skrev:Förresten Jenson vilken årsmodell har du ?
-02,
håller just nu på att koppla om skiten från uttag 16 till 7 då det inte finns tillstymmelse till ström i 16. På uttag 7 är det konstant ström. Jag får väl se om det brinner upp då man inte är så haj på det elektriska
Så då var det fixat!
:lol:
Efter att ha rivit ut hela kofferten för att koppla om 12v-uttaget till plats 7, så gick jag på en mina. Inte f-n gick det att få väck kabeln från plats 16 den sitter som berget. Jag och en polare försökte på alla vis men den sitter där den sitter. Polaren är rätt haj på el så vi konsulterade Haynes bibeln för att komma fram till vad matningen på 15 ,16 och 17 gick till.
Denna matar dragkroken! Har vi ström på den då? Nej ingen ström :cry:
Matningen till dessa går tydligen via ett relä, men vilket?
Vi gav upp då vi inte kunde få fram vilket relä det rör sig om :shock: .
Detta får bli en fråga för volvo sa vi och monterade tillbaks batteriet vi provar igen och hureka det funkar. Tydligen så är det så att relät har klickat och nu funkar det. :lol:
Vi testade villket relä det är genom att slå på och av tändningen tills vi såg att lampan som vi hade kopplat till uttaget slocknade.
För er som har eller får problem med detta, så är relät ifråga på min bil längst ner till höger på modulen bak. ( vet ej vad det heter, REM kanske?) Det funkade på min bil i allafall :lol:
Vi drar på semester i morgon, så det tar en vecka innan jag är åter ifall det är någon som undrar över något.
Ps. Har inte startat bilen ännu ang. felkoder eller annat strul. Detta får vara tills vi kör imorgon. En glad överaskning kanske :oops:
av Slakken
Sett inn et relè i plats MA1(eller kontroller om det som står i er defekt) Jeg monterte el.uttag i min S60 og da skulle jeg inn med sikring i plats 16 og inn med et relè i plats MA1(nederst til høyre på bakre tilbehørsmodul).
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Hej! Köpte en uppsättning hjulsidor ti[…]

Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]