Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
Bilen går utmärkt när inget släp är tillkopplat men börjar hacka och förlora kraft när släpet är med särskild i uppförsbackar.Släpet väger runt 1000 kg. Borde vara en lätt match för bilen att dra utan problem. Vad kan detta vara? Volvoverkstan ville köra en felsökning men jag chanser på det kunniga folket härinne istället :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vet inte om du har bensin, eller diesel. Jag hade liknande på min V50 D2, där var det en spridare som krånglade.
av MickeM
Om det gäller bilen i signaturen så är det en XC70 2006 bensin
Eller?

Tyvärr krävs felkoder för några bra diagnoser.

Men kolla turborör för sprickor, tex, och slangar i allmänhet..
Blås i slangen til MAP så den inte blivit tät.
LMM rengöring.

Gasspjällrengöring är bra även med nya ETA spjällen, men är inte så åtkommlig på turbomodeller.

Tändstiften inom intervall?

Gör den inte lika om du gubbkör i uppförsbackar?
av pms
::MickeM::
Ja det är en bensinare.
Vad är MAP?

Kör jag i 40-50km i uppförsbackarna hackar motorn inget, det kommer först om jag vill ligga i 80-90.
Bilen servas på Volvoverkstan enl intervallerna så tändstiften ska väl vara ok. Var inne i juni i år.
av MickeM
pms skrev:::MickeM::
Ja det är en bensinare.
Vad är MAP?

Kör jag i 40-50km i uppförsbackarna hackar motorn inget, det kommer först om jag vill ligga i 80-90.
Bilen servas på Volvoverkstan enl intervallerna så tändstiften ska väl vara ok. Var inne i juni i år.
MAP sensor = Mainfold Air Pressure.
Men det slog mig att en turbo nog har den direkt i grenröret, och en annan för turbotryck i eller vid intercoolern . Dvs, ingen slang.
Glöm det. Gäller 140hk och 170hk som kan få strypning i slangen av smuts, och lura MAPsensorn utan att felkoder bildas.

Men felkoder krävs för bra diagnos i detta fallet.
av MickeM
Du är också säker på att det är motorn som rycker, och inte växellådan som spökar?
Såg nu att du har Aut.

Kommer inte lockup runt 80-90km/h?
Om den inte vill riktigt, kanske, men nu gissar jag vilt.....
av pms
Fick tips om att slå förgasarsprit i bensinen. Det gjorde susen. Hackandet minskade betydligt men försvann dock icke totalt. Kanske var det inte nog med en halv liter till 40 l bensin.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]