Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har själv ställt diagnosen att tändningslåset är paj på bilen. Detta efter att ha läst många trådar om att man kan vrida till första läget men inte längre. Den släppte tändningen och rattlåset men gick inte att vrida vidare. Efter lite pillande och våld går den nu att vrida hela vägen, men sista biten med lite motstånd.

Är det verkligen tändningslåset som är paj och isf hur svårt är det att byta detta?

Bilen är körd till volvo i malmö ikväll men har inte lämnat över nycklarna. Beror lite på vad ni säger om detta. Mycket tacksam för snabba svar.
Senast redigerad av 1 Black Rob, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo_S60
Har själv råkat ut för det på min S60, men efter att jag tog i som tusan så gick det. Bytade till en reservnyckel och fick låset uppsmörjt sen kom felet inte tillbaka.

Tror Bilia i Malmö skulle ha 5000kr för ett nytt, men som tur var räckte det med uppsmörjning.
av Black Rob
Någon aning om vad som gjorde detta? Var det bara något tillfälligt som hände? Skall man köra tills det inte går att vrida om nyckeln? Känns ju som något som är slitet, fast det kanske ändå kan komma tillfälligt.

5000:- är ju inte så roligt att "kasta ut" dock är det ju eventuellt en nödvändighet.
av Volvo_S60
Tekniker på Bilia hade inget bra svar. Kan varit min nyckel som var sliten eftersom jag kört med samma hela tiden, men samtidig så fungerade den bra när jag provade efter ett tag igen.

Prova att smörja och se om det hjälper. Vet inte vad Bilia sprutade in, men borde väl vara siliconspray eller liknande så att elektroniken inte skadas?

Hoppas det löser sig!
av Black Rob
Jo jag tänkte faktiskt köra vidare med den. Har gratis bärgning hos motormännen så man skulle kunna ta smällen när det väl rasar helt. Problemet är att tjejen inte tycker om att riskera att bli stående med bilen. Jag har haft i lite spray i låset men vågade inte ta för mycket. Det blev lite bättre. Kanske man skall trycka i lite mer då för att se vad som händer?

Har man något att förlora egentligen?

Ingen som vet hur besvärligt det är att byta själv? (om det ens är möjligt)

Tacksam för svaren så här långt.
av Black Rob
Efter lite kontroller med andra verkstäder, så har jag fått en tid på Volvo i Hörby nästa onsdag. Under tiden detta gjorts har volvo felsökt (tog nog inte så lång tid) och beställt och fått hem ett nytt rattlås. Tyvärr visste dom inte när dom kunde hjälpa mig med monteringen.

Mitt första möte med Bilia i Malmö är mycket gott. Otroligt fin service. Jag har precis varit och hämtat bilen (den går att köra med) och betalat endast för låset och nyckeln. Undersökningen på 325:- skrev han av.

Jag hade tänkt byta låset själv men några engångsbultar som man måste borra ut satte stop för mina planer.

Nu väntar jag bara på onsdagen.

Detta kommer att kosta mig lite mer än 3000:- vilket är poistivt i det hela då jag räknat med ung 5000:-

Tackar för svaren jag fått. Köpte bilen för 3 månader sedan och är ortoligt nöjd med den så här långt. Går inte att hitta bättre bil för pengarna. Trotts detta lilla missöde är jag fortfarande mycket nöjd.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

När jag bytte på min V70<n kostade ca 2500:- inkl. arbete

/Henrik
av Black Rob
Dom kanske har höjt priset isf för bara låset med nyckel kostade 2300:- om jag inte minns fel.
av Black Rob
Nu har jag iaf fixat det själv. Det var inget svårt men mycket svettigt att sitta och borra i min fina bil. Det tog några timmar men blev hur bra som helst. Om någon har några frågor är det bara att ställa dem. Jag hjälper gärna till.

MVH
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]