Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catinsho
Har sista halvåret råkat ut för att bilen inte går att starta när bensinmätaren ligger kring rött. Ibland har inte ens lampan för låg bränslenivå börjat att lysa. Färdatorn visar på allt mellan 5 och 10 mil kvar att köra.

Tips från någon? / Cat
av Frigge
Troligtvis måste du byta tankarmatur/pump för att bli av med ditt problem.

Det råkar inte vara så att du står i backe när det händer ?

Med lite tur (för dig isf) kan det vara så att du saknar ett litet filter som sitter i ejektordelen, den armaturen som sitter på vä sidan i tanken. Saknar du det filtret kan små plastbitar som är typ gjutskägg i från tanken fastna i ejektorslangen och pumpen får inte över den sista delen bränsle som ligger i vä halvan av tanken.

Bränsle tanken är av typen sadeltank, delad på mitten med tank på hö resp vä sid om "kardanaxeln" (som inte finns på din bil).
Då sitter bränslepumpen med tankarmatur på hö sid och ejektordelen med armatur på vä sid.
av Johnny123
Samma problem har jag på min D5, färddatorn visar mellan 70 o 120 km kvar då bilen stannar/ inte går att starta. Då jag fyller på bränsle går bilen som normalt.
Är tanksystemet detsamma på diesel som på bensin?
av Frigge
Johnny123 skrev:Samma problem har jag på min D5, färddatorn visar mellan 70 o 120 km kvar då bilen stannar/ inte går att starta. Då jag fyller på bränsle går bilen som normalt.
Är tanksystemet detsamma på diesel som på bensin?
Ja, samma konstruktion på alla P2.

Kan räcka med att någon av armaturerna inte sitter centrerad som den ska för att få felvisning.
Användarvisningsbild
av Loner
Känt problem, om nålen närmare sig rött, parkera INTE i backe, då kan det bli soppabrist..

Volvo gjorde nån mjukvarufix för detta så varning för låg soppanivå skulle komma tidigar eom jag minns rätt...

/L
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]