Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjärstubben
Har nyss köpt en v70 d5 awd -03 som fyrhjulsdriften krånglar på, den har gått 20k mil. Har googlat och fått lite kött på benen men känns ändå lite oklart, så därför gör jag nu en ny tråd om ingen misstycker.

Provade i blött gräs och den spann då bara fram.
Smyger man på gasen så känner man att det driver bak men så fort man gasar släpper det och det börjar hugga och smälla bak då driften kopplas av och på. Dock inget rassel eller skorrande oljud

Kopplade på felkodsläsare igår men inga felkoder som var av intresse. Biltemas läsare ska tilläggas.

Kardanen gick att snurra nästan utan motstånd alls.
(Lådan i p-läget och alla hjul i backen)
Ska prova igen ikväll med hjulen i luften.

Går och hoppas på att det är pump eller sensor, men är införstådd att likväl kan vara vinkelväxel eller hylsa..

Är det någon som har några goda råd vart man börjar felsöka eller kan ge mig en diagnos redan nu skulle jag vara glad!

Mvh
av MickeM
Kan du snurra kardanen utan att nått hjul snurrar är det vinkelväxel, hylsa eller CV-knuten på kardanen som är paj.
Både haldex och visco kopplar loss där bak, men kardanen under bilen är alltid fullt mekaniskt förbunden med framhjulen via vinkelväxel och hylsa.
Den kopplar inte isär både bak och fram.
Användarvisningsbild
av wissel
Hade exakt detta på min bil, åkte till Ludvika Bil o Maskin och
renoverade v-växel med förstärkt hylsa. Är nu övertygad om att den håller "bilen ut".
Finns troligen flera som gör detta. Halva kostnaden mot utbyte av v-växeln dessutom.
av tjärstubben
Tack för svar!

Ja, det lutar åt Ludvika bil & maskin faktiskt..

Är det någon som vet vad Volvo tar för byte av vinkelväxel och hylsa?

Mvh

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
av MickeM
Jag vill minnas att Morsan betalade 14-15,000kr på en XC90 2006, men då byttes även lager i vinkelväxeln, villet var ovanligt, enl dom.
Tog väl runt 8h.
Men ring för prisuppgift.

Dom har massor av annonser på Blocket.se också.
Sök "Volvodelar" i ludvika.

Jag har själv varit där efter flera volvodelar, (eftersom jag bor i Ludvika).
Firman ger väl inte superseriöst förstaintryck, med grejer överallt i en röra, men dom plockar fram saker på en gång, så dom har en slags ordning i "kaoset".
Kunderna är då nöjda till stor del, och jag har alltid fått rätt del.

Nu har dom flyttat till andra större lokaler, så dom kanske har bättre ordning nu, än i källaren dom var förr.

Vinkelväxelrenoveringen är seriös må jag säga. Det är deras specialitet.
Dom svarvar ner ingående axeln och svetsar dit ny splines utanpå och en egentillverkad hylsa, mm.
Allt finns hemma på hyllan, så hur rasad den än är, så fixar dom den.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tog det som en dagsutflykt, startade i Sthlm 05:30 och var hos dom ca 08:00. Dom tog min bil direkt och kl. 13:00 ca så åkte jag hem igen. Känns skönt att aldrig mera behöva oroa sig för ras på V-växeln.
Kul garanti, du får 2 års Garanti oavsett körstil står det på fakturan.

Dags för mig att byta belägg fram, har e[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]