Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
SeEmSi skrev:Det blev QPax båge iaf och Hella 3000 Blue. Båge inköpt på Bilia och Hella på Micro. Ska förhoppningsvis installera allt i morgon.

Går det att xenonkonvertera Hella 3000? Får bli nästa projekt ifall jag blir missnöjd med ljuset.
Självklart kan du xenonkonvertera. Det gäller bara att kunna gömma ballasterna på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
av ER
Nordan skrev:Till ER:

Vart har du satt ballasterna från extraljusen?
Dom har jag gömt i utskurna platser i plastfästet bakom fronthöljet brevid Light On:s "brevlåde- modell" och där skruvat dom i frontbalken så endast ett tränat öga ser att kabelslangen/härvan till lyktorna är lite väl vek för att vara halogeninstallation med nödvändigt och minimalt spänningsfall (6mm2 RKUB tidigare mot 2.5mm2 silikonkabel nu) och det krävs omfattande demontering för att kunna stjäla dessa om nu någon skulle komma på den idén:wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
Tänkte också montera extraljus på min XC men har aldrig tänkt på om det är färdigdraget eller så? Hur pass mycket är det man ska göra och hur pass mycket är färdigt?

Sorry om jag kapar tråden lite
Användarvisningsbild
av forbo
Det är fördraget med kablar ut till motorrummet.

Bara att köpa färdig kabelsats med relä, säkring etc på Volvo och plugga in i en kontakt under/bredvid luftfilterboxen

Sen är det bara att anslut strömkabeln till pluspolen som kommer från batteriet samt jordkabeln på lämpligt ställe.

Endel skippar dessa satser och fixar det med lösa relän osv vilket blir billigare.

Och givetvis sätta i knappen inne bilen för extraljusen.

//Fredrik.
av SeEmSi
Om man tittar på volvos monteringsanvisning för två extraljus så verkar den satsen bara innehålla ett kontaktstycke och en jordkabel. Ingen strömkabel som ska kopplas till plus. Lightons (som även Bilia säljer) kabelsats har ju kontaktstycke, jord och fet röd som ska kopplas på plus. Varför denna skillnad och kan inte detta innebära att om reläet pajar i fel läge så kan man inte stänga av extraljusen ens om man stänger av tändningen?
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]