Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo men vad hjälper det? Jag har kammen rätt Ibak. Men hjulet ifram kan ju vridas höger/vänster. Hur vet jag när det e rätt? Jag letade i vida men hitta inget. Någon som kan säga var det ligger under.?
Har inte tillgång till datorn med vida nu.. men ska du va säker att det blir rätt måste motorn nollas. Alltså bort med kamrem, bort med remskivan nere vid vevaxeln, i andra änden av motorn: bort med kamaxelgivaren och ev täcklock så du får fram kamaxlarna. I med kamaxeltolk. Kolla så vevaxeln står på markering. Tolk för att låsa vevaxel är ej nödvändig. Det finns 3st bultar vid Vvt-enheten som håller kuggremshjulet fast. Kolla så de är i "mitten" av justerspåret. Hoppas du förstår hur jag menar. Vrid kuggremshjulet allt som går moturs. Lägg sedan på kamremmen. Spänn upp remmen. Kolla så vevaxel ej rört sig utan står på märkning. Nu lossar du de 3 bultarna vid Vvt-enheten, du vrider Vvt-enheten eller vvt-enheterna om du har två allt som går moturs. Och drar åt de 3 bultarna. Nu är motorn korrekt nollad!
Alltså nu har du kammarna låsta, vevaxeln på märkning, vvt-enheterna vridna max moturs så att de går emot stopp (inne i Vvt-enheten ). Nu är det bara ta bort tolkar och montera ihop..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]

Ingen internetanslutning via SIM

Tack för svar, bilen skall in på servic[…]

Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]