Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

Har på sistone märkt att min 2,4T accelerar ganska ojämnt vid fullgasacceleration. Om jag stampar plattan i mattan på ex trean i 80 så drar den bra ett tag för att sedan tveka litegrann vid säg 4500 rpm och sedan dra bra igen till 5000 rpm och sedan tveka lite igen vid 5500 rpm. Det känns som kraften i motorn pulserar långsamt...

Någon idé om vad det kan vara? Är det normalt?

Glad Sommar!
av tgunnarsson
Det är turboreglerventilen eller som många kallar den: magnetventilen som spökar för dig. Kan ibland gå att göra rent med sprit och tryckluft. Annars så är den inte så dyr. Cirkus 500kr kostar den. Den byter du själv på 5min. Sitter på sidan om luftfiltret. Den har tre slangar och en elkontakt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tgunnarsson har helt rätt! Testa sök på magnetventil så ser du fler har haft samma symtom som du.
Mvh Magnus
av Pam
Någon som har bild på vart magnetventilen sitter?
Användarvisningsbild
av Nexus
Sitter på vänster sidan om luftfiltret. Den har tre slangar och en elkontakt.
Hitta ingen bild men letar vidare :)
av Pam
Hittade den... tusen tack
av Gregor
Hej!

Kan man ha samma problem emd en S80 T 6 också??? För jag märker känner att jag har samma problem med min... Den drar upp till 4500 RPm och den tvekar ibland. Jag har precis fått en nyrenoverad låda också så jag trodde att det är den som spökar forftarande. Men det låter mer som en magnetventil även på min bil....

Eller?????

MVH

Gregor
Användarvisningsbild
av Nexus
Gregor skrev:Hej!

Kan man ha samma problem emd en S80 T 6 också??? För jag märker känner att jag har samma problem med min... Den drar upp till 4500 RPm och den tvekar ibland. Jag har precis fått en nyrenoverad låda också så jag trodde att det är den som spökar forftarande. Men det låter mer som en magnetventil även på min bil....

Eller?????

MVH

Gregor
Visst kan det vara samma problem på din bil. Jag sökte på magnetventil och fick upp minst 2 st s80t6 med samma /liknande fel som du beskriver.
Mvh Magnus
av Pam
Var in på Volvo och köpte en ny magnetventil (efter att först provat rengöra den gamla utan lycka) och ny drar bilen jämt och fint upp till 5500 rpm (eller mer om man orkar).
Användarvisningsbild
av Nexus
Pam skrev:Var in på Volvo och köpte en ny magnetventil (efter att först provat rengöra den gamla utan lycka) och ny drar bilen jämt och fint upp till 5500 rpm (eller mer om man orkar).
Min orkar alltid till varvtalsspärren :wink: :wink:
Skönt det fixa sig .Ha en fortsatt trevlig sommar Mvh /Magnus
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]