Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Ett par dagar sedan bytte jag mina tygsäten till skinnsäten (förarsätet uppgraderades till el). Nu har jag stött på ett par problem:

1. Säkerhetsbälten i bakre ryggstödet sitter fast, de kommer inte ut alls. Jag har läst flera trådar här om att det kan vara den lilla pluppen som fattas och därmed har bältet rullat in för mycket men i mitt fall så har inte bälten rullat in för långt (trots att de plupparna faktiskt är borta på de). Vad kan det vara som är felet då?

2. El stolen fungerar inte alls. Har kopplat kontakter och lagt dit en 30A säkring. Måste även tillägga att batteriet frånkopplades under bytet och kopplades på efter allt det nya var på plats men trots det som fick jag airbag lampan. Vad har jag missat här?

Min bil är 2001 modell och de nya stolarna kommer från en 2003a.

Evigt tacksam för all hjälp.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
I baksätet har nog spärren låst sig av någon anledning. Kan du inte få loss den genom att lirka med bältet in och ut får du nog skruva dig in till mekanismen och peta. Jag har fått loss mitt en gång genom att fälla sätet fram och tillbaka och lirka.

Flyttade över dina airbags till de nya sätena? Om inte förklarar det nog airbaglampan.

Elstolar vet jag att det skrivits mycket om här men där finns det nog de som har bättre koll. Men elfunktion utan minne borde du kunna få igång tror jag.
Jag har provat alla vinklar på säten samtidigt som jag drar på bälten men inget händer. Singel stödet (vänstra bak) fungerar så länge jag inte tar ner det stödet för så låser den sig och stödet fastnar (det har ju med pluppen att göra). Jag tog också ut en av bältesrullarna från sätet men ser inget som ska tryckas in/ut...

Jag bytte inte över airbagen...ska man göra det alltså?

När det gäller el stolen och minne så är det inte viktigt för mig, så länge den kan justeras. Den är helt död dock.

Killen jag köpte stolarna ifrån hade kvaddat bilen genom att köra ner i ett dike....ingeting utlöstes men kan vara relevant?

Awntchi skrev:2. El stolen fungerar inte alls. Har kopplat kontakter och lagt dit en 30A säkring. Måste även tillägga att batteriet frånkopplades under bytet och kopplades på efter allt det nya var på plats men trots det som fick jag airbag lampan. Vad har jag missat här?
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 2&start=40
Andersuw: om du ville förvirra mig mer så har du lyckats! Bild

Har tagit ut el stolen föratt jämnföra med manuell. Se bild.

Jag har ingen kontakt i bilen som ska gå in i den högra dosan på el sätet...är den nödvändig om man inte vill ha minne?Bild

Jag är alls ingen expert på just detta eftersom jag aldrig själv försökt mig på att byta till elstolar. Finns redan sådana original i min V70 -02. Men gissningsvis är den svarta dosan undertill till höger på elstolen PSM (Power Seat Module) och den måste få ström och CAN-kontakt för att stolen skall fungera. Som framgår av tråden jag länkade till måste PSMen och dess mjukvara dessutom "komma överens" med bilens CAN-system. Annars blir det så kallad busoff på PSMen någon halvminut eller så efter att strömmen slagits på. Det finns en forummedlem (johnnype) som möjligen skulle kunna hjälpa dig eller ge dig eller ge dig goda råd om hur du kan lösa det senare problemet om det visar sig finnas där när rätt kablage kommit på plats.

Ett alternativ om det främst är klädseln snarare än elfunktionen som är av betydelse är att klä om din gamla stol med skinnet från den nya.
Då förstår jag. Jag har inte fördraget för det i bilen och ärligt talat så är det inte så viktigt med el driven stol. Det har jag i min X5a ;)

Jag får byta över klädseln helt enkelt, det har jag gjort förut på andra bilar.

Tackar och bockar för all input.

Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]