Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av latisen
Hej,
Har vid ett par tillfällen haft problem att starta bilen, nu senast igår. Vid 10:30 tankade jag, när jag tankat klart startade den inte, startmotorn går runt, men ingen gnista. Bilen fick bli stående, testade igen på kvällen, samma resultat, startmotor går, ingen gnista. Åkte dit nu vid 11 idag, startade direkt. Den går även lite ojämnt på tomgång ibland (främst när den är varm). Förra gången det strulade bytte jag kamaxelgivare, den satt på höger sida motorblocket, långt ner på baksidan av motorn. Det jag nu funderar på att byta är vevaxelgivaren då jag läst och hört många som tipsat om detta. Men var sitter den? Någon som har en bild?

Tack på förhand!
av MickeM
Nej nej!
Kamaxelgivaren sitter inte långt ner på baksidan av blocket.
Kan inte minnas någon givare där bak på blocket.
Knacksensorerna sitter nere på fram-sidan av blocket, (om jag inte minns fel).
Det är inte dom du bytte isf?

Kamaxelsensorn sitter i änden av topplockets kortsida på förarsidan, direkt på kamaxeln.
Ganska nära övre motorfästet, kan man säga.

Vevaxelgivaren sitter nedanför kamaxelsensorn, i sprängkåpan, direkt ovanför svänghjulet.
Ganska nära blocket.
Ta bort luftburken, så ser du den.

Backljusgivaren sitter nån dm ut i växellådans lock, och skall inte förväxlas.
Dom är oförväxlingsbara montagemässigt, givetvis.

Men vad säger felkoderna?
Byta delar i blindo, och hoppas, kräver en stor skopa tur, för att inte slänga pengar i sjön.
Trots kvalificerade gissningar.....
av latisen
Här är en bild där jag håller fingret på givaren. Sitter ingen givare på sidan av blocket (vet att alla bilder online visar det), vet inte om det är annorlunda på en T5. Högst upp till vänster skymtas motorfästet. (klicka på bilden för att se den i full storlek).

Bild
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]