Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilomnibussen
Hej! Måste få bort resterna av torkararmen sedan påbackning av hårt fast föremål skett så den gjutna torkararmen gått av. När man kollar på det hela och tar bort muttern där verkar armen vara hårt pressad på axeln. Hör den gängade axeln och armen ihop som en enhet som ska tas isär inne i bakluckan? Tycker det är enklare att fråga först innan man börjar skruva i onödan eller förstöra någonting.
Mvh Jan G
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Armen sitter fast på splines på axeln utifrån. Dvs när muttern är av får man försöka övertala loss armen. Avdragare är knepigt eftersom röret till spolarvätska går i mitten av axeln.
av MickeM
Jag kör med tvåarmad avdragare.
Jag släpper fästmuttern nått varv, och sen en mutter utanpå den muttern, som avdragarens kona får pressa i.
Brukar räcka att spänna lätt, och en försiktig knack.
Pressa inte med en spetsig kona i axeln, för då kvaddar du spolarröret.

Det finns nya bakrutetorkar armar, inkl torkarblad på Biltema billigt.
av Smille
Bytte torkararmen bak på min för ett tag sen, den satt rätt duktigt. Använde ingen avdragare. Skruvade loss skruven som håller fast armen ungefär halvvägs och tog spjärn mot den med en rörtång för att dra loss armen. Funkade hur bra som helst. Akta så att du inte bryter av spolningen som sitter längst ut i fästet.
Tack så mycket för alla tips! Nu vet jag hur jag ska ta det. Den verkar kraftigt ärgad ihop med axeln så vi får se hur hårt den sitter. Man får nog ta det lite i taget och spraya också.
Mvh Jan G
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]