Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Har en V70 2007. Senaste tiden när man startar bilen och lägger i ettan och ger gaspådrag så svarar inte bilen. Man får stanna och varva upp motorn ordentligt ett tag och sedan lägga i växel.
Problemet är bara i samband med (kall)start. Sedan funkar den som vanligt. Även om man stannar bilen och stänger av motorn en stund.
av MickeM
Låter gasspjäll/gaspedal relaterat.
Ingen lampa som lyser?

Felkodskoll med volvoanpassad läsare är nog bäst.

Gör den alltid så här?
Testa först att trycka gasen i botten några gånger, innan tändningen vrids på, när du förväntar dig att den ska krångla.
Går den ok, då, kan det peka på pedalens givare

Testa sen att gasa med motor av, men tändning på före kallstart när den normal skulle krångla..
Med öppen dörr ska du höra hur gasspjällsskivan rör sig.
Gör den ok efter start då?

En rengöring gör ofta skillnad även på de med nyare typen av spjäll när de krånglar, men här tvivlar jag på fullgott resultat.
Symptomen stämmer inte för kladdigt spjäll. En titt är ju mycket enkelt förstås, om det inte är turbo...
MickeM skrev:Låter gasspjäll/gaspedal relaterat.
Ingen lampa som lyser?

Felkodskoll med volvoanpassad läsare är nog bäst.

Gör den alltid så här?
Testa först att trycka gasen i botten några gånger, innan tändningen vrids på, när du förväntar dig att den ska krångla.
Går den ok, då, kan det peka på pedalens givare

Testa sen att gasa med motor av, men tändning på före kallstart när den normal skulle krångla..
Med öppen dörr ska du höra hur gasspjällsskivan rör sig.
Gör den ok efter start då?

En rengöring gör ofta skillnad även på de med nyare typen av spjäll när de krånglar, men här tvivlar jag på fullgott resultat.
Symptomen stämmer inte för kladdigt spjäll. En titt är ju mycket enkelt förstås, om det inte är turbo...
Lämnade in den på lokala Volvo-verkstaden. De sade att de trodde att det var fel på en givare. Tyvärr löste det inte problemet utan gjorde mig bara 4000 kr fattigare.
Vad ska jag säga när jag lämnar in bilen igen, de verkar ju inte veta vad felet är?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]