Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bilensladd.png
bilensladd.png (550.56 KiB) Visad 517 gånger
Finns det någon som kan hjälpa mig och svara på vad denna kabel är till. Min V70 D5 2004 har det senaste börjat ryka kolsvart. Har kollat runt intercooler efter olja eller läckage men kan inte se något uppenbart. Hittade dock dessa två kablar med kontakter som uppenbart passar ihop, men jag vet inte om de suttit ihop tidigare eller om de alltid har hängt sådär. Funderar på om det kan vara någon givare i intercoolern? Eller är kabeln helt enkelt urkopplat till sedan länge icke fungerande strålkastar-torkare? Den gröna pilen är locket på höger strålkastare för att lättare veta placering.
Har nu testat att lossa slangen till luftburken, att komma till och blåsa där med munnen går inte. Har tagit loss luftburken, matat in slang från kompressor i slangen som går till turbon, täppt igen hålet med knycklad plastpåse och blåst. Kan inte höra att det läcker. Har då tagit loss slang från insuget, pluggat den och blåst, kan inte höra någon läcka. Men borde det inte uppstå ett övertryck efter en stund om det är tätt? Testade också att lossa slangen mellan intercooler och EGR och plugga den och blåsa, samma sak. Men jag tycker det borde uppstå ett övertryck som försöker att blåsa ur mina plastpåsar, eller kan luften ta vägen någon annanstans? Vevhusventilation eller annat??? Någon som har några idéer?
av Ceska
Hmm, kikade på slangen från luftfilter burken på min D5 MY05 och det var inga problem att göra "saxofon manöver", du kanske tog plast slangen som går in i burken, har du provat läsa ut felkoder, kanske lmm eller tryckgivare sjunger sista versen.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]