- tis 11 jul 2017, 13:48
Tjena, har en S80 -00 170 hkr Automat. har upptäckt att drivaxeln glappar in i lådan på vänster sida. Den svarta klumpen på drivaxeln rör sig när man trycker på den uppåt/framåt/bakåt. Det syns tydligt att det är ingående axel till växellådan som glappar. Alltså inte själva knuten utan glappet måste sitta inne i diffen/lådan. Det rör sig om 5 mm så det är extremt mycket. Bilen har nu börjat vibrera med när jag kör. Men det konstiga är att det inte finns en enda droppe olja runt drivaxeln och packboxen in i lådan.
Så min fråga är om det går byta lagret inne i diffen på nåt vis? Måste hela lådan isär? Kan det sitta ett glidlager innanför packboxen eller är det ett kullager? Kan man byta evt lager utifrån? Eller ska jag satsa på en annan låda? Är detta ett känt problem som brukar hända? Eller kan det vara nåt annat fel? Det kan väl knappast vara i splinsen det glappar? jag har inte dragit ur drivaxeln och kollat ännu.
Marcus
Så min fråga är om det går byta lagret inne i diffen på nåt vis? Måste hela lådan isär? Kan det sitta ett glidlager innanför packboxen eller är det ett kullager? Kan man byta evt lager utifrån? Eller ska jag satsa på en annan låda? Är detta ett känt problem som brukar hända? Eller kan det vara nåt annat fel? Det kan väl knappast vara i splinsen det glappar? jag har inte dragit ur drivaxeln och kollat ännu.
Marcus
- By UnleashFusion