Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mako
Tjena, har en S80 -00 170 hkr Automat. har upptäckt att drivaxeln glappar in i lådan på vänster sida. Den svarta klumpen på drivaxeln rör sig när man trycker på den uppåt/framåt/bakåt. Det syns tydligt att det är ingående axel till växellådan som glappar. Alltså inte själva knuten utan glappet måste sitta inne i diffen/lådan. Det rör sig om 5 mm så det är extremt mycket. Bilen har nu börjat vibrera med när jag kör. Men det konstiga är att det inte finns en enda droppe olja runt drivaxeln och packboxen in i lådan.

Så min fråga är om det går byta lagret inne i diffen på nåt vis? Måste hela lådan isär? Kan det sitta ett glidlager innanför packboxen eller är det ett kullager? Kan man byta evt lager utifrån? Eller ska jag satsa på en annan låda? Är detta ett känt problem som brukar hända? Eller kan det vara nåt annat fel? Det kan väl knappast vara i splinsen det glappar? jag har inte dragit ur drivaxeln och kollat ännu.

Marcus
av MickeM
Inre drivknuten är bara intryckt i diffen med utvändig splinesaxel i invändigt "spliens-hål", och den låses med en c-ring på förarsidan.
På passagerarsidan är det ingen c-ring, utan det hela låses med stödlagret på motorn.

Det är inget lager till själva drivknuten, utan den sitter i diffen.
Förarsidans är inte stum, utan det finns ett glapp. 5mm låter mycket, men beror lite på vart man mäter, eller hur man uppfattar det.
I annat fall är det lagren till diffen (knappast), eller uppglappad splines, men det låter osannolikt.
Skulle läcka olja som du säger själv....
Passagerarsidans långa axel upplevs stum, men det är för den sitter lagrad, och inte kan vicka pä samma sätt som den korta på förarsidan.

Förvisso en S80 det handlar om, men vibrationer i V70N är vanligt, och är nästan alltid smuts i bakfälgens insida, eller näst vanligast en eller flera bromsar som ligger an något, enl flera erfarenheter på forumet.
Även om det är mycket lite anliggande.
En S80 är ju inte så himla annorlunda....

Min V70 durrade förut.
Märkligt fenomen, för en 245 jag hade förr, låg an vänster fram så det rykte när jag stannade.
Vibrerade ingenting.
Min V70 låg an bara lite lite bak, bara så skivan blev varm (inte het), men det durrade satan i 70-80 km/h.
Smorde och det blev nästan bra, men snabbt sämre igen, och flera började krångla.
Okbyte på alla 4, och problemet löst till 95%.
Jag har en lite vind bromsskiva jag misstänker är sista 5%, men vet inte vilken det är, ännu....
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]