Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av driland77
Jag har precis köpt min första bil en v70 D5 185 hk.
Nu har dags för service börjat lysa, blir detta en dyr historia eller vad brukar dom göra?
Bilen är pedantskött och fullservad sedan tidigare och går mycket bra.
Tacksam för hjälp.
Mvh: Fredrik
Det beror lite på vad som är gjort sedan tidigare. Kamremmen borde vara bytt vid 18000 mil (men du vill vara säker på det).

Att den varnar för service beror endera på att det har gått ett år sedan sist eller att bilen körts över 3000 mil. Rent generellt så är varannan service endast olja och oljefilter och varannan har lite fler saker som ska göras. Vet du var bilen servades senast? Om du gör det så kan du prova att ringa dit och höra vad som gjorts.

Sedan rekommenderas det att man byter bromsvätska vartannat år, så om inte det gjordes senast så bör du göra det nu (bromsvätskan drar åt sig vatten).
av Smille
Vet inte om det är samma på en D5, men på min 2.5T -05 är 24000-milaservicen typ en vanlig oljeservice + luftfilter och tändstift. Håller med föregående talare om att byta bromsvätskan, görs inte det då och då finns dessutom risk för strul med rostiga bromsrör mm.
av MickeM
Smille skrev: Håller med föregående talare om att byta bromsvätskan, görs inte det då och då finns dessutom risk för strul med rostiga bromsrör mm.
Byta bromsvätska emellanåt, ska man göra,
Vartannat år är dock lite överdrivet, om man inte kör extremt mycket. Typ taxi.

Men rostiga bromsrör får man av vägsalt och vägfukt, dvs rostar utifrån. Inte inifrån.
Vatten i vätskan gör att kokpunkten sänks, och man kan få betydligt sämre broms när dom blir varma.
Katastrofalt mycket sämre i värsta fall.

Bromsarna blir sämre överlag också.

Men för rost krävs syre också. Räcker inte med fukt.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]