Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Drevet på generatorn ( så kallat frihjul) har förmodligen skurit, och eftersom det sitter gängat på axeln kan det ha skruvat ur sig. Generatorn är nog hel, men du behöver ett nytt frihjul.
Användarvisningsbild
av Frrla
Går det tex att göra en egen låsning på den så länge, och köra tills man får tag på en sådan mekanism? behöver verkligen bilen typ nyss :)

Nu är jag ingen expert men den mekanismen är väll där för att minska oljud och eller minska slitage på generatorn?
av MickeM
Vänta nu!
Går inte remmen förbi på fel sida om generatorns remskiva?
Den går ju från vevaxel till generator, ner till acpumpen, och upp till servon sen via spännrullen till veven igen.

På bilden ser det ut som om remmen går förbi på baksidan av generatorns remskiva.
Men bilden kanske luras.

Om remskivan skär, så blir det ryck i remmen på tomgång, med ett skallrande missljud.
Det tar aldrig stopp och skriker på remmen.

Ta lös multiremmen och snurra på allt. Något går nog tungt.
Du skall också kunna känna frihjulet i generatorn, om du hastigt vrider dess remskiva fram och tillbaka.

(Bytte mitt nyligen)
Användarvisningsbild
av Frrla
hej MickeM. remmen ligger som den ska på alla hjul osv.

fick tag på en ny koppling för 250 kr så har beställt. multiremmen är också nybytt. saknar den där (60?) hex nyckeln för att kunna spänna undan rullen och ta loss remmen. mitt jobb kanske har en till låns en dag, annars får jag köpa en.

PS: behöver man något mer än nyckeln för att få av remmen i verktygsväg eller kan man göra resten med vanliga garageverktyg?
av mbc
Frrla skrev:hej MickeM. remmen ligger som den ska på alla hjul osv.

fick tag på en ny koppling för 250 kr så har beställt. multiremmen är också nybytt. saknar den där (60?) hex nyckeln för att kunna spänna undan rullen och ta loss remmen. mitt jobb kanske har en till låns en dag, annars får jag köpa en.

PS: behöver man något mer än nyckeln för att få av remmen i verktygsväg eller kan man göra resten med vanliga garageverktyg?
Behövs ett specialverktyg för att byta frihjulet på generatorn om det är den du menar när du skriver kopplingen.
av MickeM
Jag tvivlar starkt på att det är den frihjulskopplingen.
Mitt remskivefrihjul skar nyligen, och det blev aldrig skrik på remmen. Inte det minsta.
Generatorn stannar inte, utan frihjulet blir stelopererat, så att säga. Blir en vanlig remskiva.

Det blir skaller på tomgång, och man känner ac-pumpens tillslag tydligare när man kör.

Jag bytte själv frihjulsremskiva med Biltemas specialverktyg, och Biltemas frihjulsremskiva.
Ca 800kr totalt,
Användarvisningsbild
av Frrla
ja har demmonterat generatorn och spänrullen precis nu. spänrullen glappar ca 2mm och snurrar lätt men låter lite skrapigt så den ska också bytas i samma veva så slipper man eventuellt riva igen..
rullen på generatorn är som du säger MickeM. helt stel och den vobblar dessutom.

Va in på volvo och de är så glada att de kommer få en ny kund, så de byter rullen åt mig när jag kommer med den nya och generatorn i näven utan kostnad :)
av MickeM
Vobblar remskivan på generatorn?
Jösses, det var ett helt nytt sätt för den frihjulsremskivan att haverera.

Brukar bli stelopererade, (vanligast) eller helt friläge, så generatorn slutar ladda och/eller oväsen.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]