Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC90offroad
XC90 2007 D5.

Hittade lite oljestänk i motorutrymmet och lyfte på kåpan, stället för läckaget är koncentrerat till där virvellspjället sitter samt att länkarmen ifrån motorn sitter löst. Det verkar ha varit trasigt en längre tid, bilen går bra och jag har inte fyllt på mer än cirka 0,5 liter olja mellan den årliga sercvicen. Var med bilen till Bilia i Nacka och 50 minuter efter inlämning ringer killen och säger att de flesta packningarna och tätringarna är trasiga i motorn... ventilkåpa, kamaxel, vevaxel, virvellspjäll, m.m. och gör en bedömning av att totalkostnaden går på mellan 30 och 40 000kr :-O)

Ber att han skriver ner felen och att han inte ska göra något mer med bilen, hämtar ut den och får en offert i handen på arbeten med en kostnad på 26 542 kr. Men han tillägger att det troligen kan gå upp mot 35 000 kr om spridarna kärvar... Han vill även byta kamrem, men när jag öppnat kåpan finns inte tillstymmelse till läckage där inne... sedan avslutar killen att ta 3 966 kr i felsökning... tydligen ett fast pris i datorn som han inte kunde påverka.

Min ytterst amatörmässiga lekmanna bedömning är att virvelspjället måste bytas, det sitter helt löst under ventilkåpan. Att det på något sätt är orsaken till att lite olja svettas ut i det området. Att ett byte av den samt ventilkåpspackning med tillhörande brickor och byglar till spridarna inte borde gå på mer än cirka 7000 till 9000 kr hos Bilia... men jag kanske har fel... mekar inte bilar själv.

Nu till den mest kritiska frågan, jag har tänkt att ta en längre tur genom Europa (>5000km) under fyra veckor och undrar om det är något problem med ett trasigt virvellspjäll förutom att bilen drar mer bränsle?

Jag får nog hitta en vettigare verkstad till min bil när jag väl är åter i Stockholm, tips på duktiga D5 mekaniker tas varmt emot!
Bilagor
IMG_0204 kopia låg.jpg
IMG_0204 kopia låg.jpg (33.48 KiB) Visad 2507 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag skulle köpa virvelspjällslagningssatsen för några hundralappar och laga med den.

Sen skulle jag ge migut på resa och inte bry mig om att det svettas ut några droppar, det märks ju inte på stickan så det är bara kosmetiskt.
av XC90offroad
Jag misstänker starkt att jag blir tvungen att lyfta ventilkåpan och sätta in ett nytt spjäll, inte bara byta länkarmen då reglaget vid kåpan går att röra både upp och ner samt i sida. Väldigt likt denna video på tuben:

och lika geggigt med olja... men känslan säger att det troligtvis varit så länge... kanske får leta efter någon bra verkstad längs vägen :)
av Dillen
Samma sak för mig, det läcker några droppar olja vid spjället och jag har tidigare behövt byta stag mellan spjäll och elmotorn. Motorn går toppen så min plan är att avvakta åtgärder så länge det inte börjar läcka mer olja.

/David
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Insuget är ju trycksatt av turbon. Det finns alltid lite olja i insuget av vevhusventilationen som kan tränga ut lite här eller där. Jag skulle inte bry mig speciellt.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]